Úspory.cz >> Na věku záleží. Senioři mají největší problém se získáním úvěru
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na věku záleží. Senioři mají největší problém se získáním úvěru

Společnosti, které byly oslovené, se nachází v Praze, Plzni, Lounech, Ostravě, Olomouci, Třinci a Městci Králové. Největší problém mají senioři, kteří žádají o půjčku nebo o kreditní karty. Dle průzkumu vyplynulo, že některé banky tyto služby odmítají poskytnout lidem nad 70 let. „Nejčastěji se senioři setkávali s odmítnutím žádosti o vydání kreditní karty, ačkoli šlo například o dlouhodobé klienty bank, držitele zlatých platebních karet, solventní klienty, kteří kartu potřebovali kvůli půjčení automobilu v zahraničí, rezervace hotelu přes internet," informuje zástupce veřejného ochránce práv Stanislav Křeček.

Kreditní karty a úvěry jsou největším problém

Ne vždy zaměstnanci uvedly skutečný důvod zamítnutí žádosti. Některé před žadatelem vyššího věku dokonce zapřely, že vůbec kreditní karty poskytují. A to i přesto, že to mají uvedené na webových stránkách. Podobné situace nastala u spotřebitelských úvěrů. „K odmítnutí pouze z důvodu věku došlo u dvou z patnácti testovaných poskytovatelů spotřebitelských úvěrů. Je také nutné zmínit, že v jednom případě testovaná instituce odmítla sčítat starobní důchod s jinými zdroji příjmu pro účely výpočtu minimální výše příjmu, což může představovat nepřímou diskriminaci. Ve dvou případech pracovníci naznačovali, že věk může být pro poskytnutí spotřebitelského úvěru problém," je uvedeno v závěrečné zprávě vydané kanceláří ombudsmana.

Dražší služby pro seniory

Některé služby jsou sice seniorům nabídnuty bez obtíží, ale museli si za ně připlatit. To se nejčastěji týkalo cestovního pojištění, kde si lidé na 70 let připlatili i o 66 až 200 procent více. „Jestliže se pojišťovna rozhodne od určitého věku zvyšovat cenu pojistného za krátkodobou službu, například za cestovní pojištění, je nutné, aby toto rozdílné zacházení opřela o přesné pojistně matematické a statistické údaje a aby byl rozdíl ve výši pojistného přiměřený. Pokud pouze o pár měsíců či dnů starší osoba musí platit pojistné ve výši dvojnásobku ve srovnání s mladší osobou, jeví se to jako nepřiměřené, ale bez dalšího to za diskriminaci označit nelze," uvádí Křeček.

Banky se brání. Zlepšujeme to

Banky se brání a tvrdí, že výše uvedené nedostatky jsou stále více ojedinělé a naopak, že služby pro seniory se neustálé zlepšují. “Při poskytování služeb klientům, hodnocení jejich bonity, a tedy rizikovosti, musíme postupovat obezřetně a dodržovat celou řadu předpisů a zákonů. Průzkum veřejného ochránce práv, který ukázal na velmi ojedinělé případy nedostatků, vítáme a vnímáme ho jako potvrzení toho, že se bariéry v přístupu seniorů k finančním službám daří odbourávat," uvedl Jan Matoušek náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.