Dopravní nehoda i porucha auta patří mezi neplánované situace v životě, které často není možné vyřešit jednoduše s chladnou hlavou. Přemýšlet v takové chvíli nad dlouhým číslem asistenční služby je doslova nereálné. A právě to je často příčinou, proč není nehoda rychle odstraněná, a proč řada řidičů skočí na lep “lovců nehod”.
České pojišťovny proto spojily hlavy dohromady a vymyslely jednotnou a lehce zapamatovatelnou linku pomoci řidičů 1224, která je určená všem řidičům v rámci povinného ručení uzavřeného u kterékoliv pojišťovny. Linka byla spuštěna v listopadu roku 2014 a od té doby ji využili tisícovky motoristů. Číslo linky dnes najdete nejen na webových stránkách pojišťoven, ale také na zelené kartě a záznamu o dopravní nehodě.
Ve stresových situací člověk často udělá nesprávné či unáhlené rozhodnutí. Toho využívali tzv. lovci nehod, kteří doslova číhali na “osvědčených” místech dopravních nehod, jako jsou nájezdy u dálnic, benzínek a u nehody tak bývají dříve než řidič zvedne telefon. Postiženým řidičům nabízí rychlou pomoc, vyřízení všech náležitostí, jako je odtah, oprava či zapůjčení náhradního vozidla. Zoufalí řidiči jsou vděčni za pomoc a jejich slovům uvěří.
„Vystresovaný řidič, který neví, na koho se v případě nehody nebo poruchy obrátit, snadno naletí a může využít i velmi nevýhodné a zbytečné služby. Je velmi užitečné, pokud si řidič zafixuje určité postupy a telefonní čísla, jež jeho problém vyřeší. Snadno zapamatovatelné číslo 1224 je pro podobné situace ideální,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter.
Služby těchto lovců nehod jsou však ve skutečnosti předražené a pojišťovny je nakonec v plné výši neuhradí. Kromě potíží se samotnou nehodou, tak motoristé zaplatí další peníze ze svého. Linka pomoci řidičům má tyto případy eliminovat. Zavolat na ni může každý řidič, který má sjednané povinné ručení i některé z českých pojišťoven.
V podstatě se jedná o rozcestník. Proškolený operátor několika otázkami zjistí a následně ověří, u jaké pojišťovny je řidič pojištěn. Hovor co nejrychleji přepojí na příslušnou asistenční společnost, která již zajistí potřebnou pomoc a servis při odstraňování následků nehody.
„Zatímco dříve si musel motorista ukládat nebo pamatovat kontakty na konkrétní asistenční společnost své pojišťovny, nyní mu díky spolupráci všech pojišťoven postačí univerzální čtyřmístné číslo. Číslo 1224 je dostupné 12 měsíců v roce, 24 hodin denně. Díky tomuto jasnému spojení si ho budou řidiči dobře pamatovat. V případě nehody nebo poruchy se tak mohou spolehnout na rychlou a profesionální pomoc od své pojišťovny bez drahých prostředníků,“ vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP).
Linka pomoci řidičům má však pozitivní vliv také na obnovení bezpečnosti na silnicích po nehodě. Díky jednoduchému číslu se řidiči dostane pomoci mnohem rychleji a rychleji je také vyřízená celá situace. Asistenční služba zajistí vše, co je potřeba udělat.
“Poškozené vozidlo by se mělo vždy odtáhnout z místa nehody. Tuto klíčovou činnost pro bezpečnost na silnicích zajišťují smluvní asistenční společnosti pojišťoven. Ročně vyjíždíme zhruba k 200 000 případů. Pojišťovny spolupracují se smluvními asistenčními společnostmi, které na místo nehody pošlou motoristovi na pomoc odtahový vůz. Ty jsou na místě v průměru do 30 minut. Linka pomoci řidičům 1224 urychlí odstranění překážek, které na silnici po nehodě nebo poruše vytvářejí nepojízdná vozidla, jež tak ohrožují ostatní řidiče a blokují plynulý provoz,“ zdůrazňuje Petr Bold, prezident České asociace asistenčních společností (ČAAS).