Ceny povinného ručení oproti loňskému roku znatelně stouply. Nejvíce je to patrné u základní sazby. Pokud se však započítají slevy a uplatní se bonusy za bezeškodní průběh, pak je rozdíl mezi cenou v loňském a letošním roce minimální. Za bezeškodní průběh nabízí pojišťovny slevu ve výši až do 60 procent.
Pojišťovna | Výše slevy |
---|---|
AXA pojišťovna | 60 % |
Hasičská vzájemná pojišťovna | 60 % |
Triglav pojišťovna | 60 % |
Wüstenrot pojišťovna | 60 % |
Generali pojišťovna | 55 % |
ČSOB | 50 % |
Bezpečně jezdící řidiči získají slevu. To však neplatí pro řidiči, kteří jsou častými viníky dopravních nehod. Ti naopak získají tzv. malus, což je pokuta neboli přirážka. Jejich pojistné tak může být naopak ještě vyšší, než činí základní nabídka. Nejvyšší přirážka se pohybuje ve výši 200 procent základní sazby.
Nejnižší zákonem stanovený pojistným limit činí 35 milionů korun na způsobené majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví. Pojišťovny však nabízí více variant a pojistné limity až do výše 200 milionů korun na způsobené majetkové škody a 200 milionů korun na škody na zdraví. Hlavním důvodem, proč zvolit vyšší pojistné limity, je nový občanský zákoník a změny ve vyplácení odškodného poškozeným.
Nový občanský zákoník zrušil tabulky, podle kterých se odškodné vyplácelo do konce roku 2013. Nyní o výši odškodného rozhoduje soud a částka se může vyšplhat až k několika milionům korun.
Vyšší pojistné limity přitom neznamenáájí zákonitě několikanásobné ceny pojistného. Pojištěný navíc u vyšší varianty získá další výhody navíc. „V ceně navíc bude mít asistenční služby i pro případ poruchy, náhradní vozidlo při havárii, pojištění pro střet auta se zvířetem, ale i pro škody, které na voze způsobí hlodavci překousáním kabelů, úrazové pojištění řidiče, garanci ceny pojištění na tři roky a kartu na čerpání pohonných hmot na 500 korun,“ uvedl Jiří Cívka z Generali.
Podobně jsou na tom také ostatní pojišťovny. Ceny povinného ručení s vyššími limity jsou průměrně vyšší o tisíc korun a zahrnují řadu dalších zajímavých služeb navíc.
Velmi častým nešvarem českých pojišťoven je snaha krátit pojistné plnění z důvodu amortizace. Člověk, který nehodu nezavinil, ale přitom mu bylo způsobená škoda na starším vozidle, tak často obdrží částku o několik procent nižší. Se svou zkušeností se nám svěřil pan Ondřej B., který po nezaviněné nehodě nechal poškozené vozidlo opravit v neznačkovém servisu. Oprava jej přišla na 58 172 korun, ale pojišťovna mu uhradila o 11 321 korun méně. Důvodem byla korekce nákladů na materiál.
Jenže občanský zákoník říká, že pojišťovna musí uhradit skutečnou škodu včetně ušlého zisku, to znamená že poškozená věc má být uvedená do původního stavu. Pan Ondřej se nenechal odbýt a spor u soudu také vyhrál.
Celkem 60 300 Kč