Průzkum byl proveden na vzorku 500 respondentů a týkal se poskytovatelů spotřebitelských úvěrů a údajné transparentnosti půjček. Češi v průzkumu tvrdili, že půjčky by měly být především transparentní. Průzkum však ukázal opak. Třetina respondentů připustila, že v minulosti řešila problém minimálně s jedním úvěrem, přičemž 40 procent pocítilo finanční důsledky volby špatného úvěru a 30 procent to bralo psychicky velmi špatně.
Tato zpráva zní velmi pozitivně a dalo by se očekávat, že Češi více přitlačí na úvěrové společnosti, aby podmínky půjček maximálně zjednodušily. „Pokud si více jak polovina Čechů myslí, že úvěr by měl být hlavně transparentní, je to špatná zpráva pro splátkové společnosti, které využívají různých chytáků a skrytých poplatků. Spousta žadatelů už se také spálila, takže předpokládám, že tlak na větší transparentnost a srozumitelné podmínky ze strany žadatelů o úvěry bude čím dál větší," řekl Thomas Kudela, obchodní a marketingový ředitel společnosti Cofidis.
Pro 40 procent dotázaných je hlavním kritériem výhodnost půjčky. Mnoho lidí se však v půjčkách neorientuje příliš dobře, a proto si velmi často vyberou půjčku, která výhodně pouze vypadá. To vysvětluje problém 70 procent Čechů, kteří měli s úvěrem potíže. 40 procent z nich dokonce na svou neznalost doplatilo finančně. Pouze 20 procent vyřešilo své problémy bez psychické a finanční újmy.
„Pokud je v sázce bydlení či jiná komodita, která zcela zásadně určuje kvalitu našeho života, je jasné, že jakýkoliv problém úvěrem s sebou nese obrovskou psychickou zátěž. Proto je vždy lepší studování podmínek nebo poradě s někým zkušeným věnovat o něco více času, než je obvyklých 5 minut," dodal Thomas Kudela ze společnosti Cofidis.
Na vině špatného rozhodnutí je totiž velmi často neznalost smluvních podmínek. Z předcházejícího průzkumu jednoznačně vyplynulo, že Češi věnují čtení smlouvy průměrně pouze 5 minut.
Celkem 60 300 Kč