Úspory.cz >> Pojištění majetku: Jak nahlásit pojistnou událost
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Pojištění majetku: Jak nahlásit pojistnou událost

Podívejme se například na krádež v domácnosti. Vyřízení pojistné události může trvat i několik týdnů a peníze Vám pojišťovna vyplatí do několika měsíců. Vykradení domácností, domů, chat a chalup přitom není ničím neobvyklým. Bohužel. Pokud se tato nemilá událost stane také Vám, budete za pojištění majetku vděční.

Pojistnou událost je třeba pojišťovně nahlásit okamžitě a s tím i veškeré věci, které byly ukradeny či poničeny. Pojistnou událost je možné nahlásit dodatečně ve lhůtě až 3 let. To však pojišťovny nedoporučují, protože tím značně ztěžují šetření pojistné události. Pozdní hlášení může být navíc označeno za porušení povinností pojistníka a pojišťovna může pojistné plnění právem pokrátit. Pokud pojištěný nenahlásí škodu v průběhu 4 let, dojde k promlčení případu.

Ukradené věci je možné hlásit postupně i několik týdnů až měsíců a ve výjimečných případech až 4 roky. Seznam musí vždy odpovídat seznamu, který má policie. „Podmínkou však je, aby klient opět šel na policii a podal novou, doplňující výpověď. S tímto protokolem pak může dolikvidovat pojistnou událost i v pojišťovně,“ vysvětluje Dagmar Koutská z České pojišťovny.

Návod: Jak správně hlásit pojistnou událost v případě krádeže vloupáním.

      Oznamte vloupání na Policii ČR a s ničím nemanipulujte až do jejího příchodu.
      Po odchodu policie vše vyfotografujte (místo, poškození, vniknutí atd.) pro účely pojišťovny.
      Můžete začít s úklidem domácnosti.
      Připravte seznam všech ukradených nebo poškozených věcí, který musí být identický pro pojišťovnu i policii.
      K seznamu připravte všechny doklady k ukradeným či poškozeným věcem (účtenky, fotografie, záruční listy, znalecké posudky, čestné prohlášení, seznam předmětů z účetnictví, inventární seznam, apod.).
      Škodu co nejdříve nahlaste své pojišťovně (ideálně telefonicky přes klientskou linku nebo online přes internetový formulář).
      K nahlášení si připravte: jméno, adresu, číslo pojistné smlouvy nebo rodné číslo pojištěného, místo a datum vzniku pojistné události a přibližnou výši celkové škody.
      Nezapomeňte si vyžádat od policie kopii Protokolu o trestním oznámení a její řešení.
      Všechny doklady, které poskytnete pojišťovně, označte číslem pojistné události.
      Po krádeií zabezpečte byt a uschovejte si doklady pro pojistné plnění.
      O dalším postupu a výplatě pojistného plnění Vás bude informovat likvidátor pojišťovny.

    Pojišťovny svorně upozorňují, že krádež či podezření na krádež je nutné oznámit Policii ČR okamžitě. Výše škody by v takovém případě měla být vyšší než 5 000 korun. Aby byla pojistná událost uznaná, musí pachatel prokazatelně překonat překážku (např. porušení zámku, poškozené vstupní dveře či okna, apod.). Některé pojišťovny vyžadují odborný znalecký posudek, který překonání překážky potvrdí.

    Z policejního šetření budete pro pojišťovnu potřebovat kopii Protokolu o trestním oznámení. Pojišťovnu je třeba informovat o pojistné události nejdéle do 15 dnů. Operátor Vám poradí jak postupovat a jaké doklady je třeba dodat. Pokud nemáte dobrou paměť, jednoduše si vše zapište nebo požádejte o informační e-mail. Průběh řešení pojistné události je nyní velmi často možné sledovat online.

    Vyplacení pojistného plnění až po ukončení šetření

    Pojišťovna může mít vlastní šetření pojistné události ukončené, ale k výplatě pojistného plnění dojde až po ukončení šetření Policií ČR, což zpravidla trvá o měsíc až dva déle. Pojišťovna poté obdrží závěrečnou zprávu o ukončení šetření. Některé pojišťovny vychází svým klientům vstříc a ještě před ukončením případu jim vyplatí tzv. pojistné plnění malé škody.