Nešťastný úraz se odehrál ve Slovinsku. Traktorista neúmyslně naboural do žebříku, na němž stál farmář. Při pádu se farmář vážně poranil a musel absolvovat léčbu. Pojišťovna Triglav, u níž byl traktor pojištěn, však farmáři odmítla uhradil celou škodu ve výši 430 tisíc korun. Jako důvod uvedla, že pojištění traktoru se nevztahuje na místa mimo běžný silniční provoz.
Zraněnému farmáři se rozhodnutí pojišťovny pranic nezamlouvalo, a proto se se svým případem dostal až k soudnímu dvoru Evropské unie. Ten rozhodl, že ochrana poškozených musí být zachována vždy a to i mimo veřejné komunikace.
Tento případ a zásah soudního dvora EU bude mít dohru pro povinné ručení všeobecně. Je pravděpodobné, že pojištění budou brzy muset mít i vozidla, která na silnici vyjíždí minimálně. Některá vozidla se dokonce na silnice nedostanou vůbec. Typickými příklady jsou stavební a zemědělské stroje (traktory, bagry, rypadla a další). I tato vozidla budou muset být pojištěna, pokud projde novela zákona o povinném ručení. Ta je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
Na základě novely by měla být všechna dosud nepojištěná vozidla pojištěna nejpozději do 31. května 2016. „Půjde především o vozidla nepodléhající povinnosti registrace v registru silničních vozidel, například o pracovní stroje, které jsou v souladu s jejich obvyklou funkcí určeny k pohybu po pozemních komunikacích,“ píše se v předkládací zprávě novely zákona, který implementuje nová evropská pravidla do českého práva.
Podle pojišťoven může jít až o desetitisíce kusů vozidel, přičemž pojištění stavebního či zemědělského stroje se pohybuje od 800 do 4 500 korun. Pro majitele těchto strojů to znamená další položku, ktera zvýší náklady těchto zemědělských a stavebních společností.
Připravovaná novela zákona o povinném ručení je terčem silné kritiky. Podle kritiků není vůbec jasné, jakých vozidel se bude nová povinnost skutečně týkat. Podle evropské unie bude mít každý členský stát právo některá vozidla z této povinnosti vyjmout. Která to ale budou a kdo to určí? Více informací není schopna poskytnout ani Česká kancelář pojistitelů. „Sami nevíme, na jaká vozidla se to bude vztahovat. Stavební i zemědělské stroje byly ve většině případů pojištěny i v minulosti. Může se to týkat třeba tatrovek, které se pohybují v lomu,“ domnívá se Aleš Povr, mluvčí ČKP.
Jasno nemají ani členové Evropské unie, kteří se nemohou jednoznačně rozhodnout, která vozidla mají být pojištěna ze zákona, a která nikoliv. Evropská komise prosazuje zákonné pojištění všech vozidel, strojů a prostředků bez ohledu na to, zda se pohybují na veřejných komunikacích. K újmě na majetku či zdraví může dle ní dojít v jakémkoliv prostoru (viz. případ slovinského farmáře). Směrodatným by mělo být jakékoliv použití pojištěného vozidla, pokud odpovídá jeho běžné funkci.
Na druhé straně stojí Německo a Irsko, které tvrdí, že povinné ručení by mělo být ze zákona povinné pouze pro vozidla pohybujících se na veřejných komunikacích. Česká republika se rozhodla nová pravidla zařadit do českého práva. Na novele zákona pracuje ministerstvo financí a dopravy ve spolupráci s pojišťovnami. Nyní nedokážou vyčíslit zvýšení nákladů, avšak podle nich změny způsobí snížení základu daně z příjmů, což bude mít dopad na daňový odvod a státní rozpočet.