Úspory.cz >> Poznejte, kdy má vozidlo upravený tachometr
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Poznejte, kdy má vozidlo upravený tachometr

Podobných podvodů a podvůdků je u prodeje ojetých vozidel však mnohem více. Ceny ojetých vozidel jsou však o desítky až stovky tisíc korun příznivější, a tak lidé volí koupi ojetého vozidla před novým čistě z pragmatických důvodů. Pokud se rozhodnete pro koupi ojetého vozidla také Vy, dejte si důkladný pozor na technický stav vozidla a pečlivě si zkontrolujte dokumentaci. Nebojte se přizvat si automechanika, který případné nejasnosti dokáže odhalit včas.

Před podpisem kupní smlouvy zkontrolujte především:

  • mechanické části vozu, jako je spojka, katalyzátor či uchycení kol
  • stav interiéru a míru jeho opotřebení
  • pozor na hodně použité či na první pohled nové prvky (např. pedály, volant, hlavice řadicí páky nebo bezpečnostní pásy)
  • úpravy sedadel a jejich možné přečalounění

Pozor na “pohledné” ojetiny

Velký pozor si dejte v případě ojetých vozidel, které vypadají na první pohled velmi dobře a počet najetých kilometrů se pohybuje “jen” kolem sto tisíc kilometrů. Ve skutečnosti se totiž může jednat o vozidlo, které má najeto až 400 tisíc kilometrů. Prodejci se však vyplatilo vyměnit nejvíce opotřebené díly. “Někdy dochází opravdu k výměně nápadně opotřebovaných částí interiéru, ale i při použití kvalitní předprodejní přípravy pomocí různých leštících prostředků lze opotřebovaný interiér velmi dobře renovovat. A zákazník nic nepozná,” říká Jan Dryák, odborník na ojetá vozidla.

Skutečný počet najetých kilometrů lze odhadnout podle stavu interiéru. Zejména se jedná o gumové plochy pedálů, které bývají obroušené u vozidel s nájezdem nad 150 až 200 tisíc kilometrů. To samé platí v případě viditelně ohmataného volantu či setřených čísel u řadící páky. Všimnete-li si poškozeného potahu sedadla řidiče v místech, kde se dotýkají bezpečnostní pasy, pak je reálný nájezd vozidla dokonce až 300 tisíc kilometrů. Zrovna tyto díly však není problém vyměnit.

“Bajky o ohmataných volantech a ošlapaných pedálech patří minulosti. Odřený volant podvodný prodejce klidně vymění – na šedém trhu je množství levných dílů např. z rozebraných kradených vozidel. Univerzální návod neexistuje, my používáme vlastní metodiku vycházející z podrobné znalosti konstrukce a výroby automobilů. Laik většinou nemá šanci zmanipulovanou ojetinu rozeznat. Jistou šancí je informovat se předem na konkrétní bazar na internetu. Zkušenosti internetových diskutérů je však nutno brát s rezervou. A taky nehledat ty nejlevnější nabídky. Trh s ojetinami není supermarket a auta „v akci – 45 procent“ tam nehledejte,” upozorňuje Jan Dryák.

Nejhezčí ojetiny jsou použité taxíky

Varovným signálem pro kupující by také měl být nápadně hezký lak. V takovém případě se totiž velmi často jedná o použitý taxík, jehož karosérii chránila speciální fólie. “Použité taxíky v autobazarech jsou na pohled jedny z nejhezčích ojetin, protože před prodejem z nich původní majitel sundá ochranné fólie a lak, kterými byly celou dobu chráněné, a tak zůstanou prakticky nepoškozené. Samozřejmě bývají v použitých taxících vyměněny také zřetelně opotřebené díly, jak bylo zmíněno výše. Vozy taxislužby toho za pouhých pár let provozu najezdí skutečně mnoho. Ročně mohou urazit klidně i 80 až 100 000 kilometrů. To se týká zejména taxíků, které vozí pasažéry mezi Dejvicemi a letištěm Václava Havla v Ruzyni. Tyhle auta můžou jezdit na servis klidně každého čtvrt roku, ale v servisce se to neobjeví,” dodává bývalý taxikář, který si přeje zůstat v anonymitě.

A jeho slova potvrzuje Pavel Foltýn ze společnosti Auto ESA. “Taxislužby často mají své vozy polepeny ochrannou fólií, po jejímž sundání je lak až neuvěřitelně zachovalý, přitom interiér působí opotřebeně a lze v něm nalézt stopy po uchycení taxametru, vysílačky, drátu vedoucího k označení taxi na střeše apod. Často je to mozaika detailů, které utvoří celkový dojem z vozu. Vozy taxi mívají specifickou barvu (slonová kost, nebo žlutá barva), případně byly opatřeny žlutou fólií, po které lze nalézt zbytky,” říká.