Ať chceme nebo ne všichni jsme účastníky silničního provozu a dávat dobrý pozor bychom měli všichni, ať už chodíme po svých, jezdíme na kole nebo řídíme vozidlo. Řidiči za volantem silného vozu snadno získají pocit nadřazenosti a moci, chodci zase často zapomínají, že absolutní přednost na přechodech je nemusí vždy ochránit. A bohužel nejen řidiči, ale právě i chodci a cyklisti jsou viníky nehod. Jenomže chodci a cyklisti z takového střetu vyjdu vždy hůře.
To jsou nejběžnější příčiny nehod, které zaviní chodec vlastní vinou. Nejčastěji chodec vběhne do vozovky, ať už na přechodu či mimo něj, a řidič nemá šanci dostatečně rychle zareagovat. Není neobvyklé, že chodci nevyužívají pouze vyznačených přechodů, podchodů či nadchodů a přelézají ochranné zábradlí, a dokonce přechází na červenou. Zejména u víceproudých silnic to skýtá obrovské nebezpečí, kdy jeden řidič stihne zareagovat, ale druhý nemá šanci chodce zahlédnout natož zastavit.
Největší bezpečí poskytuje chodcům značený přechod. Pokud řidič dodrží své povinnosti, nemůže se mu nic stát. Přechody jsou často chráněné světelnými zařízeními – semafory.
Chodci se často mylně domnívají, že mají absolutní přednost na přechodu. Tak jednoznačné to však není, a i oni mají povinnost sledovat provoz. Před vstupem do vozovky by se měli dostatečně rozhlédnout a v žádném případě by neměli vstupovat do vozovky bezprostředně před blížícím se vozidlem nebo tramvají. Ne vždy je řidič při nejlepší vůli schopen vozidlo včas ubrzdit, a to zejména při zhoršených podmínkách, kdy jsou vozovky mokré nebo namrzlé.
Na ovladatelnost vozu mají vliv také jízdní vlastnosti konkrétního vozidla. Nová vozidla bývají vybavená ABS a dalším chytrými elektronickými systémy, které umožňují snáze a rychleji vůz ubrzdit. Tyto systémy však nemají starší vozidla.
Řidiči vozidel jsou zase povinni před přechodem dostatečně zpomalit a umožnit chodci nerušený a bezpečný přechod vozovky. Musí jet natolik rychle, aby na překážku dokázali včas zareagovat. Navíc musí počítat s tím, že vyděšený chodec může zareagovat jinak, než očekává, a může mu vběhnout přímo pod kola.
Obzvláště ztíženou situaci mívají rodiče s kočárky a lidé upoutaní na vozíčku. Zejména ve městech se řidiči vzhledem k velkému množství aut snaží zaparkovat téměř kdekoliv a parkují i v těsné blízkosti křižovatek a přechodů. Vozíčkáři a matky s kočárky mají bezpečný vstup na vozovku značně ztížený a leckdy mezi zaparkovanými vozy nemohou ani projít.
Ochranu nabízí pojištění odpovědnostiPozor na zavinění nehody! Zdaleka ne za každou nehodu může řidič vozidla. Pokud chodec nebo cyklista všechny své povinnosti ignoruje a srážku s vozidlem způsobí, musí si uvědomit hned dvě věci. Zatímco vozu a jeho řidiči se s největší pravděpodobností nic nestane, on může mít vážné zdravotní následky. A jelikož za nehodu odpovídá, hrozí mu navíc finanční pokuta či dokonce trestní stíhání. A způsobenou škodu musí navíc zaplatit.
Možnost pojistit se proti následkům škod nehod, které způsobí chodec či cyklista, nabízí pojištění odpovědnosti. A to platí zejména během letních měsíců, kdy mnoho lidí jako dopravní prostředek používá právě jízdní kolo. A zdaleka ne každý zvládá jízdu na kole v běžném provozu bez problémů.
Mezi typické nehody způsobené cyklisty patří příliš vysoká rychlost, nezvládnutí řízení v zatáčce či při předjíždění na vozovce, důsledku čehož dojde ke srážce s vozidlem. Neobvyklé ale nejsou ani srážky cyklistů nebo cyklisty s chodcem na cyklostezce.
Policie ČR uvádí, že cyklisté bývají viníky vysokého počtu nehod. Například v první polovině letošního roku zavinili téměř 800 nehod! Na rozdíl od řidičů nejsou cyklisté pojištěni a škody, které se pohybují i ve výši několika milionů korun musí uhradit ze svého. Jediným řešením je pojištění odpovědnosti z činností v běžném životě. Pokud však cyklista nehodu způsobí pod vlivem alkoholu (a to se stává), pojišťovna škodu nezaplatí.