Na začátku dne se můžete cítit plní energie. Po pár hodinách za volantem a stovkách ujetých kilometrů se však nenápadně dostaví únava a s ní spojená ospalost, snížení pozornosti a také schopnosti rychle reagovat. Neriskujte zbytečně a vždy si včas odpočiňte. Zabráníte také nehodám, které mívají závažné důsledky nejen pro Vás ale i ostatní účastníky silničního provozu. Podle aktuálních statistik je únava příčinou každé páté nehody.
Nejriskantnějšími jsou přitom dlouhé jízdy na dálnicích. Dálnice jsou rovné a bez výrazných zatáček a změn terénu. Jízda po dálnicí je monotónní a mnohem více hrozí riziko usnutí za volantem.
Řidič nejčastěji řeší únavu zástavku na benzínce či motoristu, kde do sebe rychle “kopnou” kávu nebo energy drink. Mnohem lepší však bývá fyzické protažení. "Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat," upozorňuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí.
Zhruba po 180 kilometrech a 90 minutách řízení se u každého člověk dostaví psychická i fyzická únava. Právě tehdy je vhodné vypnout motor a věnovat pár minut důkladnému protažení. Můžete tak učinit za volantem i na odpočívadle. Velmi dobře působí protažení páteře v předklonu či záklonu s protaženými pažemi. Paže přitom opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Protažení provádějte pomalu. Takto si během pár minut protáhnete krční, hrudní i bederní páteř. Vhodné jsou také úklony těla ze strany na stranu, které lze provádět vsedě i ve stoje.
"Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení," popisuje jednoduché ale velmi účinné cvičení proti únavě primářka Tomanová.
Není-li čas procvičit se venku mimo auto, protáhněte se v něm. Je to mnohem lepší než rychlá káva na benzínce. V takovém případě je nutné zajistit správné sezení vhodným seřízením sedadla a případně i volantu. Tělo držte ve vertikální poloze a posaďte se vzpřímeně a o sedadlo se opřete celým trupem i hlavou. Propněte paže a opřete se o volant.
"Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte vzpřímení - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění," dále radí primářka.
Fyzickému protažení se věnujte co nejčastěji to půjde. Učinit tak můžete i za jízdy. Cvičte však pouze tehdy, kdy řízení nevyžaduje mnoho pozornosti nebo při pohybu v dopravní jízdě. Rozhodě se protažení nevěnujte ve chvílích rychlé jízdy či při jízdě na dálnici. Nejedná se přímo o fyzickou činnost. Řidiči si provádění pohybů na principu ležaté osmičky pouze představují. "Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu," tvrdí primářka Michaela Tomanová.
Další rady, jak se únavě za volantem ubránit: