Úspory.cz >> Pozor na únavu za volantem
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na začátku dne se můžete cítit plní energie. Po pár hodinách za volantem a stovkách ujetých kilometrů se však nenápadně dostaví únava a s ní spojená ospalost, snížení pozornosti a také schopnosti rychle reagovat. Neriskujte zbytečně a vždy si včas odpočiňte. Zabráníte také nehodám, které mívají závažné důsledky nejen pro Vás ale i ostatní účastníky silničního provozu. Podle aktuálních statistik je únava příčinou každé páté nehody.

Nejriskantnějšími jsou přitom dlouhé jízdy na dálnicích. Dálnice jsou rovné a bez výrazných zatáček a změn terénu. Jízda po dálnicí je monotónní a mnohem více hrozí riziko usnutí za volantem.

Včasné a důkladné cvičení je účinnější než káva v motorestu

Řidič nejčastěji řeší únavu zástavku na benzínce či motoristu, kde do sebe rychle “kopnou” kávu nebo energy drink. Mnohem lepší však bývá fyzické protažení. "Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat," upozorňuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí.

Zhruba po 180 kilometrech a 90 minutách řízení se u každého člověk dostaví psychická i fyzická únava. Právě tehdy je vhodné vypnout motor a věnovat pár minut důkladnému protažení. Můžete tak učinit za volantem i na odpočívadle. Velmi dobře působí protažení páteře v předklonu či záklonu s protaženými pažemi. Paže přitom opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Protažení provádějte pomalu. Takto si během pár minut protáhnete krční, hrudní i bederní páteř. Vhodné jsou také úklony těla ze strany na stranu, které lze provádět vsedě i ve stoje.

"Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení," popisuje jednoduché ale velmi účinné cvičení proti únavě primářka Tomanová.

Kvalitní povinné ručení za výhodné ceny a k tomu dárky zdarma najdete pouze na Úspory.cz!

Zacvičte si za volantem

Není-li čas procvičit se venku mimo auto, protáhněte se v něm. Je to mnohem lepší než rychlá káva na benzínce. V takovém případě je nutné zajistit správné sezení vhodným seřízením sedadla a případně i volantu. Tělo držte ve vertikální poloze a posaďte se vzpřímeně a o sedadlo se opřete celým trupem i hlavou. Propněte paže a opřete se o volant.

"Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte vzpřímení - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění," dále radí primářka.

Fyzickému protažení se věnujte co nejčastěji to půjde. Učinit tak můžete i za jízdy. Cvičte však pouze tehdy, kdy řízení nevyžaduje mnoho pozornosti nebo při pohybu v dopravní jízdě. Rozhodě se protažení nevěnujte ve chvílích rychlé jízdy či při jízdě na dálnici. Nejedná se přímo o fyzickou činnost. Řidiči si provádění pohybů na principu ležaté osmičky pouze představují. "Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu," tvrdí primářka Michaela Tomanová.

Další rady, jak se únavě za volantem ubránit: