Pojišťovny neustále sledují pojistný trh a zájem o jednotlivé produkty. Zatímco povinné ručení je nařízeno zákonem, havarijní pojištění je dobrovolné. To znamená, že povinné ručení má sjednáno podstatná většina motoristů, u havarijního pojištění je to nejvýše třetina z nich. Je tedy logické, že pojišťovny povinné ručení považují za klíčový produkt, který se vyplatí rozšiřovat.
Na změnách se samozřejmě podílí více faktorů. Stěžejní roli hraje také silná konkurence mezi pojišťovnami. Pojišťovny se snaží získávat nové klienty lepší nabídku služeb i péčí. Nejvíce je prolínání obou druhů pojištění znát v případě asistenčních služeb. Velký vliv má také cena. S rostoucí nabídkou služeb nemusí pojišťovny snižovat ceny, na kterou je tlak ze strany klientů velký.
„Striktní hranice mezi povinným ručením, které chránilo vše kolem motoristy, ale nikoliv jeho samotného, a havarijním pojištěním, které chránilo samotného motoristu, ale nikoliv jeho okolí, se začala bořit už zhruba před osmi lety. Dnes je běžné, že některá rizika z havarijního pojištění obsahuje i povinné ručení. Velmi často se také používá pojem autopojištění, kde už jsou tato rizika namixována,“ uvedl Václav Bálek, mluvčí v Allianz pojišťovně.
V rámci povinného ručení lze využít pomoc při poruchách i vlastní chybě, jako je defekt pneumatiky, zabouchnuté klíčky nebo výběr špatného paliva. Dnes si zájemci mohou k povinnému ručení sjednat spousty připojištění, které rozšiřují pojistnou ochranu o prvky z havarijního pojištění. Jedná se například o úrazové pojištění řidiče či celé posádky, střet se zvěří, krádež vozidla, výpadek příjmu po dobu pracovní neschopnosti v důsledku úrazu apod.
Pokud si zájemce k základním balíčku povinného ručení sjedná všechna možná připojištění, pak by se dalo říci, že má auto pojištěné komplexně. Rozdíly však ještě existují, a to zejména v případě pojistných limitů. Ty jsou u povinného ručení stále nižší oproti klasickému havarijnímu pojištění, které tak stále nabízí lepší pojistnou ochranu.
„Při volbě mezi povinným ručení a havarijním pojištěním je jedním z nejdůležitějších kritérií hodnota vozidla, respektive jeho stáří. Řekněme, že do pěti let stáří vozidla je smysluplnou volbou havarijní pojištění. A to hlavně z důvodu nízkých limitů pojistného krytí u povinného ručení při krytí stejných rizik,“ doplňuje na závěr Zbyněk Kuběj ze společnosti Partners.