Dle zákona č. 168/1999 Sb. musí mít všichni vlastníci registrovaných vozidel sjednané platné pojištění odpovědnosti neboli povinné ručení. Vždy však existuje určité procento vlastníků, kteří povinné ručení sjednané nemají. Kontrolou byla doposud pověřená Česká kancelář pojistitelů, která po neplatičích požadovala uhrazení příspěvku do Garančního fondu.
Z Garančního fondu poté byly hrazeny škody, které způsobili právě vlastníci nepojištěných vozidel. Ačkoliv Česká kancelář pojistitelů po vinících nehod požadovala úhradu způsobené škody, podařilo se jí získat zhruba 30 procent celkových nákladů. Nyní však Garanční fond přijde o tento hlavní zdroj příjmů. Tím vedlejším doposud byly pojišťovny, které však nyní budou muset své příspěvky výrazně zvýšit. Je tedy více než pravděpodobné, že toto zvýšení nákladů promítnou také do ceny pojistného.
"Po roce 2009 byly omezeny příspěvky pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 procent. Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, bude podle něj nutné tento dodatečný náklad zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo kvůli zrušení příspěvku zdražit v řádu stovek korun," uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Rozhodnutí vlády o zrušení příspěvku tedy dopadne negativně na vlastníky vozidel, kteří povinné ručení řádně platí. Vláda však své rozhodnutí hájí odůvodněním, že příspěvek byl další a tedy bezdůvodnou sankcí. Česká kancelář pojistitelů i pojišťovny nyní varují, že naroste počet nepojištěných vozidel a tím i počet škod způsobených těmito vozidly.
Hrozba příspěvku byla pro mnohé vlastníky vozidel dostatečnou motivací, aby povinné ručení řádně platili. "Platba za příspěvek nepojištěných byla pochopitelně vyšší, aby motivovala k tomu, aby měl motorista sjednané povinné ručení. Byla daná sazbou za den, u osobního vozidla byla denní sazba 50 nebo 80 korun v závislosti na objemu motoru," uvádí Aleš Povr, mluvčí České kancelář pojistitelů se slovy, že motivace skutečně fungovala, protože počet nepojištěných vozidel neustále klesal. To se však vinou zrušení příspěvku může rychle změnit.
Nyní platí, že vlastníkovi nepojištěného vozidla hrozí pokuta ve správním řízení ve výši od 5 do 40 tisíc korun. V případě, že vozidlo nemá platné pojištění více než 14 dní, bude automaticky vyřazeno z registru vozidel.
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů
Celkem 60 300 Kč