Platba energií probíhá formou záloh placených jednou měsíčně. Jednou ročně pak proběhne vyúčtování energií dle skutečné spotřeby. Nejprve dodavatel energií (distribuční společnost) musí provést odečet, jehož provedení je upraveno vyhláškami Ministerstva průmyslu a obchodu a zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích.
Periodické odečty spotřeby plynu mohou být prováděny dvěma základními způsoby. „Nejčastějším způsobem je vizuální odečet číselníku elektroměru odečítačem do terminálu. Druhým způsobem je dálkový přenos dat mezi elektroměrem a odečtovou centrálou ve vybraných lokalitách pilotního ověření. Jde o přibližně 1 % elektroměrů na licencovaném území ČEZ Distribuce,“ řekl Jan Pavlů, tiskový mluvčí distribuční společnosti ČEZ.
Ke změně dodavatele může dojít kdykoliv v průběhu roku. Odečty v tomto případě nejsou prováděny na místě, a proto je důležitá kontrola i ze strany spotřebitele. „Větší část měřidel je fakturována na základě systémového odhadu spotřeby, která je vypočítána z předchozích dat o spotřebě zákazníka, pokud jsou tato pro výpočet použitelná. Mezi další parametry pro výpočet systémového odhadu patří typ distribuční sazby a typový diagram dodávky. U menšího počtu odběrných míst pak odečty pro změnu dodavatele zajišťují na našem distribučním území naši pracovníci,“ doplnil Jan Pavlů.
Při dálkovém odečtu může velmi snadno dojít k chybě. Pokud Vám tedy dojde poslední faktura s nezvykle vysokou částkou, neváhejte a podejte reklamaci. „Pokud zákazník nezašle při změně dodavatele či v jiném případě obchodníkovi s energií či provozovateli distribuční soustavy samoodečet a nesouhlasí s údaji zjištěnými provozovatelem distribuční soustavy, má právo vyúčtování reklamovat. Vhodné je doložit faktický konečný stav také fotografií,“ vysvětlil Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ).
Celkem 60 300 Kč