V současné době platí zákon v podobě, který byl uvedený v platnost 1. ledna 2009. Na základě tohoto zákona jsou nepojištění motoristé povinni uhradit tzv. příspěvek do garančního fondu, který činí 20 až 300 korun za každý den bez platného pojištění. Na celkové výši příspěvku se kromě uvedené částky podílí také náklady na uplatnění a případně i náklady na vymáhání příspěvku.
Druh vozidla | Výše příspěvku |
---|---|
Motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm | 20 Kč |
Motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm | 30 Kč |
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm | 50 Kč |
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm | 70 Kč |
Autobus | 160 Kč |
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg | 130 Kč |
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg | 300 Kč |
Speciální vozidlo | 80 Kč |
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg | 30 Kč |
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo | 40 Kč |
Ostatní vozidla | 60 Kč |
Tento příspěvek však pravděpodobně nebude v lednu již platný. O jeho zrušení totiž usiluje senát, který zrušení zahrnul do novely zákona o odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Novelu zákona senát již schválil a nyní se čeká pouze na podpis prezidenta ČR.
Právě toto tvrdí senát, podle kterého Česká kancelář pojistitelů vymáhá garanční příspěvek neoprávněně také od motoristů, které dané vozidlo již nevlastní. Novela zákona by podobným případům měla údajně zcela zamezit. Česká kancelář pojistitelů však tvrdí, že zrušení garančního příspěvku bude chybné rozhodnutí, které zapříčiní navýšení počtu nepojištěných vozidel. Motoristé se již nebudou muset obávat vysokých finančních pokut.
Původní návrh novely zákona přitom navrhoval pouze to, aby právo České kanceláře pojistitelů vymáhat garanční příspěvek zaniklo po třech let. Cílem bylo zamezení úmyslného navyšování dluhu nepojištěných. Poslanci a senátoři se však nakonec rozhodli příspěvek zrušit s odůvodněním, že se jedná o zbytečnou sankci.
Dalším důsledkem zrušení garančního příspěvku bude pravděpodobně navýšení cen povinného ručení. Z garančního fondu jsou totiž hrazeny škody, které jsou způsobené právě nepojištěnými vozidly. Nebude-li však nyní garanční příspěvek vybírán, budou muset své příspěvky zvýšit samotné pojišťovny. Ty zcela logicky takové navýšení nákladů promítnou do konečných cen povinného ručení. Na nepoctivost jedněch řidičů tak doplatí ti, kteří si povinné ručení řádně platí.
Nyní budou škodu po nepojištěných vinících nehody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Ty budou mít právo vozidla nepojištěného vlastníka vyřadit z registru vozidel ve správním řízení.
Celkem 60 300 Kč