O tom, že lidé možnosti změnit dodavatele energie skutečně využívají, svědčí 800 000 lidí, kteří v loňském roce dodavatele opravdu změnili. Dodavatelé energií proto vymýšlí způsoby, jak si své klienty udržet co nejdéle. Nejvíce využívaným způsobem je nabídnutí určitých výhod, pokud se klient upíše k využívání služeb po určitou dobu, například na jeden až dva roky. A pokud by klient chtěl svůj závazek porušit a smlouvu ukončit, hrozí mu pokuta za porušení podmínek.
„Pokud má klient závazek, může také smlouvu ukončit, ale v takovém případě mu hrozí od dodavatele sankce za nedodržení závazku či náhrada vzniklé škody,“ vysvětlil mluvčí Energetického regulačního úřadu Jiří Chvojka. Podle něj se může vyplatit požádat dodavatele o prominutí sankce, protože v etickém kodexu slíbil sankci neuplatňovat.
Ne vždy je však závazek nabízený otevřeně. V mnoha případech se jedná o jakousi prémii za věrnost. To znamená, že dodavatel může klientovi nabídnout dvě možnosti - smlouvu bez závazku a beze slevy, anebo smlouvu se slevou ale se závazkem na jeden či dva roky. V takovém případě se vyplatí přemýšlet nad tím, v jaké výši se Vám takové sleva vyplatí. Ve chvíli, kdy se k závazku upíšete, si výrazně zhoršíte podmínky pro případnou změnu dodavatele.
Ukončení smlouvy se se závazkem není jednoduché a to se často týká i po jeho uplynutí. Smlouva může obsahovat různé dodatky a kličky, a proto si ji vždy řádně prostudujte. Získat slevu na plynový kotel nebo jejich opravu zní sice lákavě, ale otázkou je, zda se Vám vyplatí.
Celkem 60 300 Kč