Co to vlastně dluhopisy jsou, k čemu slouží a jak fungují? Dluhopis je cenný papír, s nímž je spojené právo jeho vlastníka (věřitele) na splacení jistiny, stanoveného úroku a vyplacení výnosů z nich plynoucích dlužníkem (emitentem).
Na rozdíl od akcií dluhopisy svému vlastníkovi zajišťují předem stanovený finanční výnos. Dluhopis je vlastně půjčka. Zakoupením dluhopisu poskytujete emitentovi půjčku, který se zavazuje k pravidelnému placení úroků až do stanoveného data. Po skončení lhůty je emitent povinen uhradit částku, kterou věřitel za dluhopis původně zaplatit (tj. nominální hodnota).
Dle zákona je možné emitovat dluhopisy komukoliv bez souhlasu České národní banky (ČNB). Jediným omezením je počet oslovených investorů, který nesmí být více než 150 osob. U vyššího počtu je požadován tzv. prospekt emitenta schválený ČNB.
Kdo dluhopisy vydává a pro koho jsou vhodné?
Nejčastěji dluhopisy vystavují státy, samosprávně celky či korporace (firmy, banky, investiční společnost apod.), které tímto způsobem získávají potřebný kapitál nutný pro fungování či provoz. Po uplynutí splatnosti investorům vrátí vložené prostředky navýšené o domluvený úrok. Nejméně rizikové bývají státní dluhopisy, pokud se nejedná o rizikové státy, a pokladniční poukázky. Za více rizikové jsou považované korporátní dluhopisy.
Jedná se tedy o relativně jistou investici. Proto jsou dluhopisy vhodné zejména pro začínající investory, kteří hledají jisté a stabilní možnosti investování, zároveň si svět investic teprve chtějí osahat. Dluhopisy není nutné aktivně sledovat, a přesto investoři pravidelně inkasují úrok.
Do dluhopisů však investují i zkušení investoři, kteří tímto způsobem diverzifikují (rozdělují) své portfolio na rizikové a bezpečné investice. Dluhopisy patří k jejich bezpečným investicím, přičemž se zaměřují na korporátní dluhopisy slibující vyšší výnosy.
Kde se dluhopisy prodávají a nakupují a jaká hrozí rizika?
Dluhopisy je možné nakoupit na běžných trzích, ale nejčastěji se nakupují na mimoburzovním trhu. Emise dluhopisů bývají organizovány bankami či nebankovními investičními společnostmi, které podléhají dozoru ze strany České národní banky.
Další možností jsou burzy cenných papírů, kde se s dluhopisy rovněž obchoduje. V tomto případě se vyplatí kontaktovat specialistu - obchodníka s cennými papíry, který pro vás zajistí nákup konkrétních akcií.
Hlavní riziko spojené s investováním do dluhopisů je stejné jako u klasických půjček, což je nesplacení půjčky (dluhopisu). Před provedením nákupu je dobré zhodnotit situaci a zvážit možná rizika konkrétního emitenta. Nedostatek zkušeností a znalosti lze nahradit zkušeným prostředníkem, který potřebné zkušenosti má a je schopen vyjedná výhodné podmínky pro emitenta i věřitele.
Zhodnoťte své úspory v dluhopisech. Porovnejte si zdarma nabídku dluhopisů na našem portálu a zhodnocujte své peníze až s úrokem 9 %.
Dělení dluhopisů podle různých kritérií
Abychom dluhopisům dokonale porozuměli, musíme o nich vědět vše. Dluhopis není pouze jeden typ, ale dělíme je dle různých kritérií - dle emitenta, doby splatnosti, úroků a na zvláštní dluhopisy.
Podle emitenta (vydavatel dluhopisu):
Státní dluhopisy a dluhopisy vydávané Českou národní bankou – vydavatelem je vláda nebo příslušné instituce
Komunální dluhopisy – vydavateli jsou města nebo obce
Podnikové (korporátní) dluhopisy - vydavateli jsou firmy, korporace, atd.
Podle doby splatnosti:
Krátkodobé - doba splatnosti se pohybuje od 1 do 12 měsíců. Nejčastěji se jedná o pokladniční poukázky vydávané státem, komerční papíry s dobou splatnosti do 45 dní a depozitní certifikáty, které používají peněžní domy
Střednědobé - doba splatnosti se pohybuje od 12 měsíců do 10 let
Dlouhodobé - doba splatnosti je nad 10 let
Dělení podle úroků (přínosu pro majitele dluhopisu):
S pevným kupónem (úročením) - kupón neboli úroková sazba je neměnná po dobu životnosti dluhopisu. Výhodou je snadný výpočet zisku, nevýhodou nerentabilnost při možných výkyvech ekonomiky
S proměnným (variabilním) kupónem (tzv. proměnlivé úročení) - kupón je závislý na referenční sazby (např. PRIBOR, LIBOR, EURIBOR), k níž je přičítána přirážka, jež má kompenzovat vyšší riziko
S nulovým kupónem (Zero bondy) - dluhopisy jsou koupeny pod nominální hodnotou, kterou emitent splácí po dobu životnosti dluhopisů. Vlastníkovi nejsou vypláceny kupónové platby
Indexované dluhopisy - úrokové sazby jsou vázány na vývoj indexů cen, mezd, zlata (ropy a dalších komodit). Příkladem jsou americké státní dluhopisy TIPS s fixním kupónem, které jsou modifikovány podle aktuálního růstu cenové hladiny.Konvertibilní dluhopisy - jsou spojeny s právem na výměnu dluhopisu na akcii (konverze) v době splatností
Prioritní dluhopisy - vlastník dluhopisu má právo na přednostní úpis akcií dané společnosti
Podřízené dluhopisy - je používán v případě, že dosavadní věřitele nechtějí přijmout další emitentův dluh. V případě krachu emitenta jsou tyto pohledávky uspokojeny až po vyřízení nadřízených závazků
Svolatelné dluhopisy - za určitých podmínek lze požadovat předčasné splacení dluhopisu nebo jej může předčasně uhradit i emitent
Zvláštní dluhopisy:
Svlečené dluhopisy - vzniká rozdělením klasického dluhopisu na dvě části - anuitní dluhopis (vydáván na příjem) a diskontovaný dluhopis s nulovým kupónem (vydáván na jistinu)
Konzola (perpetuitní dluhopisy) - není stanovený datum splatnosti, mohou tedy existovat a vlastníkovi nést výnosy po nekonečně dlouhou dobu
Naturální dluhopisy - velmi málo využívaný typ. Kupónové platby probíhají pouze ve vybrané komoditě nebo se může jednat o oprávnění k výhodné koupi (např. soukromá emise Chateau Lednice).
Probíhá přesměrování
V případě, že nedojde k přesměrování klikněte zde.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.