Úspory.cz >> Test spotřebitelských úvěrů přinesl šokující výsledky
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Test spotřebitelských úvěrů přinesl šokující výsledky

Testování proběhlo metodou mystery shoppingu. To znamená, že byla vytvořená poptávka po úvěru limitovaná chováním člověk, který hledá nejlevnější nabídku. Výše poptávaného úvěru činila 50 000 korun s dobou splatnosti 60 měsíců (5 let). O úvěr žádala svobodná žena ve věku 24 až 30 let a příjmem od 17 do 25 tisíc korun. Celkem se testovalo 14 bank. Nebankovní společnosti do tohoto testu zahrnuty nebyly.

Inzerované nabídky jsou téměř vždy výhodnější než reálné

Z testu vyplynuly velmi zajímavé zjištění. Podstatná část úvěrů byla v inzerované podobě nabízená s výhodnějšími parametry, než tomu bylo u reálných nabídek. Rozdíl v úrokové sazbě mezi inzerovanou a reálnou sazbou činil i 10 procentních bodů. Našly se však i takové banky, které inzerovaly sazbu vyšší než reálnou.

U většiny nabídek byla hodnota RPSN velmi podobná úrokové sazby. V některých případech však rozdíl činil i 9 procentních bodů. Mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem činil nejvyšší rozdíl 18 procentních bodů. Za poslední rok lehce vzrostla průměrná úroková sazba, ale zároveň došlo ke snížení poplatků, což znamená, že ve výsledku klienti spíše ušetří.

Kuriózní byla v některých případech podoba předsmluvní nabídky. 13 společností klientovi poskytlo standardní předsmluvní nabídku nebo náhradní dokument. Jedna z oslovených společností však napsala klientovi parametry úvěru na papírek, čímž nesplnila zákonnou formu.