V případě platebních karet je postup následující. Ukradené údaje se využijí k online nákupu dárkových poukazů, které se použijí pro nákup zboží. Takto pořízené zboží je poté prodáno pod cenou. Stopy jsou však zcela zametené a nedohledatelné. Ceny takto získaných údajů jsou přitom velmi různé. Údaje o platební kartě stojí v průměru jeden dolar, PIN u debetní karty deset dolarů a nejcennější jsou zdravotní karty v průměru za padesát dolarů.
Za hodnotné jsou považovány zejména údaje o klientech, jako je například e-mailová adresa. Tyto databáze jsou prodávány marketingovým agenturám. To platí také pro zdravotní karty, které kupují farmaceutické firmy, které pak mohou “potencionální klienty” oslovit s konkrétní nabídkou.
„Pokud jsou záznamy, databáze či jiné informace zkopírovány někým zevnitř, je téměř nemožné bez potřebného softwaru zjistit, že k úniku došlo. V případě interních citlivých dokumentů je pak daná firma znevýhodněna. Konkurence zná její klienty, nabídky apod. Finanční ztráty jsou obrovské,“ vysvětluje Jakub Mahdal, ředitel společnosti Safetica Technologies.
„Problematické to bývá především v oblasti ochrany osobních dat klientů. I přes veškeré nasazení antivirových programů a firewallů může dojít k jejich úniku selháním lidského faktoru, ať už se jedná o úmysl nebo ne. V tomto ohledu je zákon nesmlouvavý a další zpřísnění chytá Evropská unie. Současně je potřeba si uvědomit, že unik informací zásadně ovlivní i důvěryhodnost společnosti, což je například u bank, pojišťoven nebo nemocnic zásadní faktor. K ochraně citlivých dat je potřeba přistupovat komplexně. Nelze se soustředit pouze na hrozby zvenčí, ale jak ukazují nedávné úniky, tak i možnosti krádeže dat zevnitř organizace. Vedle nasazení vhodných nástrojů DLP je nutné nastavit pravidla a dbát na jejich plnění,“ dále dodává Jakub Mahdal.
Celkem 60 300 Kč