O úvěrových registrech či registrech dlužníků jste již zajisté slyšeli. Většina lidí se domnívá, že obsahují pouze negativní informace o osobách, které své dluhy nesplácí. To však není pravda, protože úvěrové registry shromažďují informace o všech klientech, kteří mají půjčku, hypotéku či kreditní kartu. Díky úvěrovému registru můžete mít tedy nejen negativní, ale i pozitivní úvěrovou historii.
Úvěrové registry jsou pro banky a nebankovní společnosti velmi bohatým zdrojem informací. Registry zaznamenají klienty již ve chvíli, kdy o žádají o některý z úvěrových produktů. Nasledují informace nejen o tom, kolik dlužník splácí, ale také o tom, zda dlužník své závazky splácí řádně a včas. Zjistí-li tedy banka, že své závazky splácíte řádně a Váš příjem je přitom dostatečně vysoký, pak se získáním půjčky nebudete mít nikdy žádný zásadní problém.
Samozřejmě je třeba počítat s opačným přístupem, je-li Vaše úvěrová historie negativní. Klienti, kteří mají závazků příliš nebo je nesplácí, nemají příliš velkou šanci novou půjčku získat. Základem dobré úvěrové historie neznamená nemít půjčky, ale splácet je.
V České republice najdeme základní tři úvěrové registry, které jsou považovány za skutečně seriózní, a banky i nebankovní společnosti je hojně využívají.
Bankovní registr klientských informací (BRKI)
Do tohoto registru zasílají informace pouze banky. Registr obsahuje informace, které se týkají splácených i nesplácených úvěrů klientů bank a společností, které jsou členy registru a mohou tedy čerpat informace.
Nebankovní registr klientských informací (NRKI)
Nebankovní registr obsahuje informace o splácených i nesplácených úvěrech od nebankovních a leasingových společností, které jsou členy.
SOLUS
Tento registr obsahuje pouze informace o nesplácených úvěrech. Jeho členy mohou být nejen banky a nebankovní společnosti, ale také mobilní operátoři či prodejci energií. Registr obsahuje záznamy o půjčkách od 500 korun výše. “Negativní registry (SOLUS) pracují se závažností přestupku, takže existují situace, kdy dluh reportujeme cca po měsíci od jeho vzniku, ale také situace, kdy se čeká ještě déle,” vysvětlila mluvčí Equa Bank Markéta Dvořáčková.
Mnoho lidí je velmi překvapeno, když zjistí, že jejichjméno je zapsáno v registru, aniž by o tom měli zdání. Přitom stačí malá půjčka a již si Vaší úvěrovou historii může vyhledat kterákoliv banka či nebankovní společnost, pokud jsou členy výše uvedených registrů. Stačí jedna pozdě uhrazená či zapomenutá splátka, a už můžete mít problém se získáním půjčky či dokonce hypotéky. “V Bankovním/Nebankovním registru klientských informací (BRKI/NRKI) se sdílejí pozitivní i negativní informace. V tomto registru jsou například i nezaplacené 3 Kč,” uvedla mluvčí společnost s Autoleasing Kateřina Halatová.
Záznamy o nesplacených půjčkách jsou v registrech uchovávány až po dobu čtyř let. Teprve poté je informace odstraněná. “Pokud klient je v prodlení se splátkou a tato informace bude předána do bankovního registru, tak i po zaplacení dlužné částky tento záznam zůstává v bankovním registru ještě další 4 roky. Vymazat záznam před touto lhůtou nelze,” uvedl marketingový manažer Evropsko-ruské banky David Rovenský. O odstranění záznamu může požádat klient, který se do registru dostal neoprávněně.
Abyste se nedostali do registru jako “špatný” klient je důležité si brát půjčky od ověřených společností, které dodržují podmínky a zákony a nejedná se o lichvu. Se žádostí o půjčku se proto vždy obracejte na společnosti, jejichž historii dobře znáte.
Celkem 60 300 Kč