Garanční příspěvek byla pokuta, kterou Česká kancelář pojistitelů vymáhala po motoristech, kteří neměli sjednané zákonné pojištění vozidel (tzv. povinné ručení), a přesto jejich vozidlo bylo registrované a tedy pravděpodobně i provozované. Tato povinnost již od ledna neplatí, ač proti zrušení příspěvku stála Česká kancelář pojistitelů a všechny pojišťovny.
Vláda však příspěvek zrušila s odůvodněním, že se jedná o další sankci. Na zrušení příspěvku také měli vliv nesrovnalosti s vymáháním garančního příspěvku. Česká kancelář pojistitelů často vymáhala příspěvek i po lidech, kteří jej platit neměli. Svou nevinu však museli prokázat oni. „Tím byli sice takoví řidiči trestáni dvakrát, ale na druhou stranu byl ten příspěvek bičem na lemply, kteří jezdili bez pojištění. Těžko tedy říci, jestli jeho zrušení bylo ideálním řešením,“ uvedl Michal Dlabola, expert na dopravní právo.
Podle novely zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škody způsobené motorovými vozidly budou škodu po vlastnících nepojištěných vozidel vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností a nepojištěné vozidlo bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.
Novela nabude platnosti 15. ledna 2015 a bude částečně platit zpětně. “Komu ČKP do začátku účinnosti novely nepošle výzvu k úhradě příspěvku, nemusí nic platit ani za roky minulé. Takže ti, kdo už výzvu dostali, mají smůlu a musí platit, ale ti, kdo ji zatím nedostali a komu ji Česká kancelář pojistitelů nepošle během následujících pár dnů, vyvázli se štěstím,“ dodává Michal Dlabola.
Garanční příspěvek měl smysl jako “bič” na chronicky nepoctivé řidiče, tvrdí pojišťovny i Česká kancelář pojistitelů. Do konce roku 2014 a ještě pár dní v novém roce platilo, že škodu, kterou způsobil motorista bez povinného ručení, uhradila Česká kancelář pojistitelů z Garančního fondu. Vyplacenou škodu poté soudně vymáhala po viníkovi škody.
Co je Garanční fond?
Zrušení příspěvku znamená, že do Garančního fondu budou muset pojišťovny přispívat vyššími částkami. Hrozí tedy, že povinné ručení opět zdraží vzhledem k nárůstů nákladů. Na nepoctivost jedněch motoristů tedy doplatí ti, kteří si povinné ručení vždy řádně platili.
Česká kancelář pojistitelů se zároveň obává, že naroste počet nepojištěných vozidel. Díky garančnímu příspěvku totiž počet pojištěných vozidel narůstal a na konci roku 2014 jich bylo 7,095 milionů. To se však pravděpodobně změní, protože řidiči nebudou pod tlakem hrozby vysoké pokuty.
Celkem 60 300 Kč