Zákonem stanovené limity pojistného plnění nemusí stačit, jak ukazuje například případ tragické nehody polského kamionu a Pendolina na železničním přejezdu ve Studénce. Došlo zde ke škodě na majetku ve výši 160 milionu korun a v případě zdravotní újmy výše škody šplhá až k desítkám milionu korun.
“Studénka naznačila, že limitní problémy mohou nastat i z jedné pojistné události, a to jak u majetkových škod, tak u újem na zdraví. Rozdíl mezi tím, co poškozenému vyplatí pojišťovna, a skutečnou výší škody, jde k tíži viníka nehody, který ho pak musí uhradit z vlastní kapsy. V každém případě vývoj v této oblasti sledujeme a v reakci na Studénku připravujeme nadstavbový produkt k povinnému ručení s dodatečným krytím,” upozorňuje Jaroslav Besperát, předseda představenstva České podnikatelské pojišťovny a dodává, že podobné případy, kdy výše škody překročí hranici několika desítek milionu korun, přibývá.
Mnoho řidičů si navíc neuvědomuje, že pojišťovna zaplatí škodu pouze do výše sjednaného limitu. Je-li škoda vyšší, zbývající část půjde z kapsy viníka. Při výběru povinného ručení je proto více než rozumné zvážit volbu vyššího limitu plnění a to s ohledem na četnost a způsob jízdy. Vyšší limity plnění by měly být samozřejmostí u řidičů, kteří za volant usedají téměř každý den.
Pojišťovny zpravidla nabízí více variant povinného ručení s různě vysokými limity pojistného plnění od 35 milionu korun výše. V současnosti nabízí nejvyšší limity plnění DIRECT pojišťovna (250 milionu korun za újmu na zdraví a životě a 250 milionu korun na majetkové škody) a Allianz pojišťovna (200 milionu korun za újmu na zdraví a životě a 200 milionu korun na majetkové škody).
Povinné ručení je každým rokem dražší. Hlavním důvodem je nový občanský zákoník, který přinesl výrazně vyšší náhrady za pojistná plnění a to zejména v případě újem na zdraví. Pojišťovny vyplácí i několikamilionové částky, což dříve nebývalo. Pojišťovny tak musely zvýšené náklady korigovat zvýšením pojistného u povinného ručení. Pokud by tak neučinily, nebyly by schopné dostát svým závazkům. I přesto jsou ceny povinného ručení v České republice stále nižší oproti vyspělým evropským zemím.
Vyplácené vyšší náhrady za újmy na zdraví i majetkových škod nejsou jedinou příčinou. Za dražším povinným ručením stojí také povinné odvody hasičům, tři procenta odváděné do Fondu zábrany škod a tak zrušení příspěvku nepojištěných řidičů do garančního fondu České kanceláře pojistitelů, který musejí nahradit příspěvky pojišťoven.
Podle odborníků ze světa pojišťovnictví ceny povinného ručení i nadále porostou v příštích letech, půjde ale o pozvolné nikoliv skokové tempo. Za to může tvrdé konkurenční prostředí a boj o nové klienty, který brání pojišťovnám zvednout ceny příliš vysoko.
Pojišťovny každopádně nezvyšují pojistné celoplošně. “V České podnikatelské pojišťovně k otázce ceny přistupujeme velmi diferencovaně, v závislosti na rizikových segmentačních kritériích a zejména podle toho, jak klient bezpečně jezdí. Pro detailnější segmentaci řidičů a určení výše pojistného zohledňujeme řadu tzv. segmentačních kritérií. Na západ od našich hranic existují až desítky těchto kritérií, které pomohou optimalizovat cenu pro koncové klienty,” říká také Jaroslav Besperát.