Úspory.cz >> Vyšší bezpečnost na železničních přejezdech
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Na železničních přejezdech každým rokem dochází k desítkám dopravních nehod způsobených nepozorností řidiče. Při srážce vozidla a několikanásobně těžšího vlaku logicky dochází k vážným zraněním a mnohdy i úmrtím pouze u posádky motorového vozidla.

Například v roce 2011 bylo na železničních přejezdech usmrceno 17 osob a o rok později 18 osob. Nejtragičtějším byl v tomto směru rok 2003, kdy na přejezdech zahynulo dokonce 53 osob. Statistiky hovoří, že na železnicích přejezdech dochází k usmrcení každé 31 osoby, což činí 3,2 procenta z celkového počtu smrtelných nehod v ČR.

Polovina nehod se odehraje na přejezdech vybavených signalizačním zařízením

Pro přejezd železničních přejezdů platí základní pravidlo. Svítí-li červené světlo, je řidič povinen auto okamžitě zastavit a pokračovat v jízdě až poté, co přejede vlak a zařízení začne svítit zeleně. Vzhledem k rozdílné váze vlaku a auta je jasné, kdo v případné srážce bude mít navrch. A právě proto má vlak vždy přednost.

Viníky nehod na přejezdech jsou téměř ve všech případech řidiči vozidel a jejich riskantní chování. Je to neuvěřitelné, ale přejezdy, které nejsou vybavené signalizačním zařízení jsou v podstatě bezpečnějšími. Více než polovina všech nehod se totiž odehraje na přejezdech vybavených signalizačním zařízením.

Zcela nejbezpečnějšími jsou samozřejmě železniční přejezdy doplněné pevnými závorami, které zabrání vjezdu vozidla na přejezd. 

Motoristé často tvrdí (pokud srážku přežijí), že si přejezdu nevšimli. Bohužel se tak děje v důsledku nepozornosti. Již ve vzdálenosti 300 metrů jsou přejezdy hlášeny prostřednictvím speciálních dopravních značek s třemi, dvěma a jedním pruhem. Součástí značky je také upozornění, zda je přejezd chráněn či nikoliv závorami.

Získejte výhodné havarijní pojištění a komplexní pojistnou ochranu již od 1230 korun na Úspory.cz!

Nesnažte se být rychlejší než signalizační zařízení

Signalizační zařízení není pomalé, jak si mnozí řidič myslí. Někteří jsou dokonce schopni vjet na přejezd i ve chvíli, kdy bliká a závory se začínají pomalu zvedat. To jak zařízení funguje má svůj opodstatněny význam.

Zařízení začne výstražně blikat ve chvíli, kdy se vlak blíží. Je třeba si uvědomit, že vlak je rychlý a ve chvíli, kdy strojvůdce na přejezdu spatří vozidlo, nemá šanci jej ubrzdit. I proto strojvůdci dopředu houkají, aby řidiče důsledně varovali.

Na přejezd motoristé smějí vjet až poté, co vlak odjede, zařízení přestane blikat a zvednou se závory, jsou-li. Je třeba si uvědomit, že může následovat vlak z opačné strany. Zvedající se závory mohou rychle spadnout a vozidlo uvěznit na přejezdu. V takovém případě je lepší pořádně šlápnout na plyn a přerazit závoru. Je to lepší varianta než srážka s vlakem. Škody si budou, ale rozhodně ne tak závažné.

Zachovejte klid a chladnou hlavu

Nehody se stávají a k uvíznutí vozidla na přejezdu může dojít kdykoliv. Na vině může být také technická závada. V takovém případě musí posádka vozidlo opustit a to IHNED. Poté je nutné zavolat na tísňovou linku 112 a 150, aby mohl být včas omezen či zastaven železniční provoz. Pro tyto případy je nutné znát číslo přejezdu, který je uveden na zadní straně ramene výstražného kříže či zadní straně světelné skříně v podobě Pxxxx.