V roce 2014 vstoupil v platnost nový občanský zákoník, který výrazným způsobem ovlivnil ceny povinného ručení. Důvodem totiž byly rozsáhlé změny v oblasti vyplácení škod na majetku a zdraví. „Obě tyto složky náhrad doznaly podstatný nárůst, přičemž se rozšířil okruh osob, které je mohou nárokovat,“ řekla například Eva Svobodová, mluvčí UNIQA pojišťovny.
Prvního ledna přestaly platit tzv. tabulkové částky a ke slovu se dostal soud a “selský” rozum. O výši vyplaceného škodného nyní nerozhodují předem stanovené částky, které nereflektovaly skutečnou škodu a především její důsledky na život poškozeného.
“Nový občanský zákoník se projevil zejména v oblasti povinného ručení a náhrad škod z něj doslova naplno. Potvrdily se naše předpoklady, kdy skutečně dochází ke skokovému nárůstu výše plnění u škod na zdraví. Můžeme tak potvrdit meziroční nárůst průměrné výše odškodnění u škod na zdraví o více než 30 procent,“ řekla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny. Česká pojišťovna v letošním roce zdražila průměrně o 3 procenta.
Nyní se tedy každý případ posuzuje individuálně a výše odškodného se odvíjí od konkrétní škody a jejích dopadů. Odškodné se tak v průměru navýšilo dokonce několikanásobně. Pojišťovny logicky zaznamenaly výrazně vyšší náklady, které se odrazily na cenách povinného ručení. To však není jediný důvod.
Na vyšších cenách má svůj podíl také zavedení povinných odvodů pojišťoven (např. do Fondu zábrany škod), zrušení sankcí neplatičům povinného ručení do Garančního fondu, ale také rizikoví řidiči.
„V letošním roce bylo navíc schváleno zrušení povinných sankcí neplatičům povinného ručení, kterými se dotoval Garanční fond. Z tohoto fondu se vyplácejí škody nezjištěnými vozidly a nepojištěnými vozidly. I ten bude potřeba plnit jiným způsobem než doposud,“ doplnila Eva Svobodová.
Nově povinné ručení podražilo až o 8 procent. Zvýšení cen naštěstí neprobíhá paušálně, tedy všem motoristům stejně. Rizikoví řidiči tak neovlivňují výši pojistného všem stejně, ale především sami sobě. Pojišťovny uvádí, že nejvíc povinné ručení zdražovaly právě jim a to až o několik desítek procent v závislosti na počtu způsobených škod.
„Ceny jsme upravovali loni i letos, vždy segmentovaně a individuálně podle škodní historie daného klienta. Navyšování se týkalo všech klientů, u některých bylo ale kompenzováno meziročním zvýšením bonusu. U klientů beze škod činilo navýšení od nuly do osmi procent, u řidičů se škodami více,“ uvedla dále Eva Svobodová. Pojišťovna Wüstenrot uvedla, že ceny pojištění upravila u stávajících i nových klientu a to v průměru o 20 procenta. I ona nejvíce povinné ručení zdražila motoristům s vyšším počtem zaviněných škod. Pojišťovna Kooperativa a Česká podnikatelská pojišťovna zdražila rizikovým řidičům povinné ručení průměrně o 6 až 7 procent.
Mezi rizikové řidiče nejčastěji spadají mladí lidé do 22 let, řidiči s krátkou praxí a řidiči ve velkých městech, kde je pravděpodobnost nehody výrazně vyšší. Ti si na povinném ručení mohou připlatit až o 2 000 korun více. Naopak nejméně rizikoví jsou více zkušení řidiči ve věku 35 až 39 let.