Stále častěji je možné se na českých silnicích setkat s automobily, které jezdí na zemní plyn. Momentálně je jich kolem dvou a půl tisíce. Do roku 2020 jejich počet ovšem může stoupnout až na celých 400 tisíc, uvedla Asociace NVG, která se těmito technologiemi zabývá.
Jsou a budou to hlavně vysoké ceny benzínu a nafty, které řidiče donutí přejít na CNG (zemní plyn). Úspora takového vozidla na pohonných hmotách je totiž jasně zřetelná v porovnání s ostatními. „Oproti benzínu až o polovinu, ve srovnání s naftou je úspora zhruba 35 % a LPG 20 %“ uvedl Zdeněk Prokopec, předseda představenstva budějovické Asociace NGV.
Jestliže se rozhodnete přejít na CNG, budete si muset nechat Váš vůz upravit. Cena přestavby motoru se nyní pohybuje kolem 40 tisíc korun. U některých výrobců automobilů jako Fiat, Mercedes nebo Volkswagen je možné si nechat motor upravit přímo ve výrobně. Za tuto montáž si klient ovšem musí připlatit. Dojezd vozu s motorem na CNG je přibližně 350 km.
V České republice je momentálně 33 stanic, kde je řidičům umožněno natankovat zemní plyn. Oproti ostatním zemím v Evropské Unii tak trochu zaostáváme. V Německu je takových míst kolem tisíce a v Rakousku celých 150. Malý počet čerpacích stanic na území ČR ovšem není nepřekonatelná překážka. Díky technologii soběslavské společnosti Motor Jikov Strojírenská je nyní možné plnit nádrž CNG přímo z domu. Slouží k tomu malé plničky CNG pro menší firmy a domácnosti. Stačí k tomu mít zavedený přívod zemního plynu do budovy.
Porovnání ročního provozu VW Passat s pohonem CNG a naftou
Pohon CNG | Naftový pohon | |
Počet ujetých km za rok | 33 584 km | 34 460 km |
Obsah motoru | TSI – 1 400 ccm | TDI – 2 000 ccm |
Výkon motoru | 150 HP (110 kW) | 140 HP (103 kW) |
Náklady na pohonné hmoty | 34 800 Kč | 81 060 Kč |
Náklady na servis | 13 230 Kč | 29 720 Kč |
Silniční daň | 0 Kč | 3 600 Kč |
Povinné ručení | 3 700 Kč | 5 800 Kč |
(zdroj: cng.cz)
Celková úspora tak vychází na 68 370 Kč na rok ve prospěch zemního plynu.
Celkem 60 300 Kč