Úspory.cz >> Zruší poslanci příspěvek do garančního fondu?
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Zruší poslanci příspěvek do garančního fondu?

„Pokud by sněmovna definitivně schválila zrušení příspěvku, tak by do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů už nepřispívali nepojištění, ale pojišťovny. A pojišťovny logicky budou přispívat z povinného ručení. Když to hodně zjednoduším, tak budou pojištění přispívat na nepojištěné,“ upozorňuje Tomáš Sikora z České asociace pojišťoven. Z garančního fondu jsou totiž hrazeny škody, které nepojištěná vozidla způsobí.

Co je GARANČNÍ FOND?

Garanční fond je tvořen příspěvky nepojištěných řidičů a spravuje ho Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Jsou z něj hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly. Tyto prostředky jsou následně vymáhány právě od nepojištěných viníků dopravních nehod.

Podle poslanců je však současný garanční příspěvek problematický, protože se jedná pouze o pokutu, která ale povinné ručení jako takové nenahrazuje. Povinnost uhradit garanční příspěvek však měla na snížení počtu nepojištěných vozidel pozitivní vliv. Jaké náhradní řešení tedy poslanci a pojišťovny navrhují, aby se po zrušení garančního příspěvku počet nepojištěných vozidle nezvýšil?

Náhradní povinné ručení za trojnásobnou cenu

Pojišťovny navrhují řešení inspirované skandinávským modelem, který je velmi úspěšný ve snižování počtu nepojištěných vozidel. Tento model vychází ze zákonné povinnosti mít sjednané povinné ručení. Pokud si jej majitel vozidla nesjedná sám, učiní tak za něj Česká kancelář pojistitelů, ale za trojnásobnou cenu obvyklého pojistného.

„Ve chvíli, kdy Česká kancelář pojistitelů zjistí v registru, že vozidlo není pojištěné, pak se od prvního dne začíná počítat denní lhůta, která by vycházela z původního komerčního pojištění s koeficientem, řekněme, trojnásobným a toto náhradní pojistné by musel dotyčný zaplatit do doby, než si znovu komerčně zaplatí pojištění,“ přibližuje možné řešení Tomáš Sikora.

Česká kancelář pojistitelů by tímto způsobem přiměla majitele motorových vozidel, aby si povinné ručení sjednali raději sami. Situace by se tedy neřešila zpětně. Tento návrh je však nutné prosadit u poslanců. Aby se změny nedotkly poctivých řidičů, musel by být přijatý během následujícího půl roku. V současné době má totiž garanční fond zhruba půlroční rezervu na vyplácení škod nepojištěných vozidel. „Minimálně do poloviny roku, možná do podzimu příštího roku, máme dostatek aktiv na uspokojování závazků vůči poškozeným,“ upozorňuje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů.