Úspory.cz >> Může z povinného ručení získat peníze i viník?
ve spolupraci s

Otevíráme pro vás Srovnejto.cz za 5

Na zabezpečené stránce vám srovnáme nabídky hypoték.

Přejít hned

Ještě nedávno striktně platilo, že z povinného ručení jsou hrazeny pouze škody na majetku a zdraví poškozeného. Viník musel mít uzavřené havarijní pojištění, jinak škodu na svém vozidle zaplatil ze své kapsy. To platilo i pro případy živelních událostí, vandalismu či krádeže. Vzhledem ke konkurenčnímu boji se však pojišťovny předhání v novinkách a zákazníkům nabízí stále více služeb v rámci povinného ručení.

Nadstandardní služby bývají nabízené především k variantám s vyššími pojistnými limity a lepšími službami. V jejich případě poskytují pojišťovny i služby, které zčásti nahrazují vybrané škody na vlastním vozidle, odtah, náhradní vozidlo či asistenční služby i při poruše vozidla. K povinnému ručení lze u některých pojišťoven sjednat také pojištění střetu se zvěří, pojištění krádeže vozidla nebo úrazové pojištění. Záleží na konkrétní pojišťovně a její nabídce.

Nejčastější problémy při proplácení škod

Ačkoliv pojišťovny při sjednávání povinného ručení slibují “modré z nebe”,  v reálném životě mnozí řidiči tvrdě narazí. V určitých případech totiž pojišťovny odmítají vyplatit část nebo dokonce celé pojistné, a tvrdí přitom, že na to mají právo.

Jednou z nejčastějších výmluv, které pojišťovny s oblibou používají, je amortizace. Starší vozidlo bylo po nehodě opraveno novými díly v autorizovaném servise. Pojišťovna tvrdí, že došlo k nezaslouženému zhodnocení, a odmítají uhradit celou opravu. Jejich argumenty však soudy smetly ze stolu. Pojištěný má právo na úhradu celé škody, kterou nezavinil.

Ne všechny pojišťovny se takto chovají. „U vozů do sedmi let nic neřešíme a proplácíme nové originální náhradní díly. U starších aut se postupuje podle toho, jak byla servisována: pokud mají servisní knížku a dosud byly používány díly nové, proplatíme je. Pokud ne, hradíme opravu díly levnějšími,“ vysvětluje tiskový mluvčí Allianz Václav Bálek.

Problémy bývají také při poskytování náhradního vozidla. Pojištěný má právo na náhradní vozidlo na základě smluvních podmínek. Pojišťovna tudíž nemá právo zkoumat, zda jej pojištěný skutečně potřebuje ze závažných důvodů (např. kvůli dojíždění do zaměstnání) či jen kvůli občasným nákupům.

Poraďte se s odborníky

Pojišťovny nebývají v postupech vybíraví, a pokud se rozhodnou neuhradit část pojistného plnění, nebudou se s pojištěným “mazlit”. V takovém případě je důležité nevzdat se a v případě nutností požádat o pomoc odborníky. Službu pomoci nespokojeným motoristům nabízí například agentury Vaše nároky.cz, Nehodová služba.cz či Poradna Poškozeného.cz. Zde vám proškolení pracovníci poradí, jak byste ve vašem konkrétním případě měli nejlépe postupovat.

Počítejte však s tím, že některé případy se mohou dostat až k soudnímu jednání. Je tedy více než dobré mít předem důkladně prověřeno, zda jednáte sutečně oprávněně. Pokud byste spor se zkušenými právníky prohráli, museli byste uhradit veškeré náklady i opravu poškozeného vozidla.

Linka 1224

Nezapomínejte také na linku 1224, kterou provozuje Česká kancelář pojistitelů. Je určená motoristům v nouzi. V případě problému stačí zavolat na toto číslo, nahlásit registrační značku a asistenční služba vám zajistí odtah či náhradní vozidlo. Pozor! Linka v žádném případě nenahrazuje samotné řešení pojistné události, událost budete muset nahlásit a řešit již standardním způsobem.

Chcete si sjednat kvalitní povinné ručení? Porovnejte si nabídky na Úspory.cz. Získáte nejlepší povinné ručení na trhu, dárky k tomu a ještě ušetříte!