Úspory.cz >> Finance >> Jak reklamovat a vyvarovat se omylům
Aktuality

Jak reklamovat a vyvarovat se omylům

19.01.2019 Finance V dnešní době lze reklamovat v podstatě všechno. Ať už se jedná o neživé předměty, zvířata či služby, občas lidé prostě nejsou spokojeni s tím, co mají a rozhodnou se konat. Reklamace v takovém případě bývá prvním krokem.

České zákony nařizují u spotřebního zboží povinnou záruční lhůtu v trvání 24 měsíců. Tato lhůta se vztahuje na zboží v den, kdy si jej spotřebitel zakoupí, tedy může se jednat o dva roky starý model telefonu, avšak jeho záruka nabývá platnosti teprve při koupi a na datu výroby u něj nezáleží.

Naprostá většina reklamací vzniká až po koupi zboží. Prodejce je nucen zaručit bezvadnost a kvalitu nově kupovaného zboží (o použitém zboží si řekneme později), tedy v případě nutnosti je potřeba obrátit se na prodejce a svůj problém popsat. Nemusí se přitom nutně jednat o tu stejnou konkrétní prodejnu, tedy například při reklamaci elektroniky od prodejního řetězce elektra je možné se obrátit na jakoukoliv další z těchto prodejen.

Běžné opotřebení vám k reklamaci nejspíš stačit nebude. Jen těžko vám projde reklamace ošoupaných vysokohorských bot, avšak odlepování podrážky už je v případě takového zboží skutečně nepřijatelné.

Co tedy potřebujete vědět, abyste zboží úspěšně reklamovali?

 

Na nic nečekejte

V momentě, kdy se vyskytla závada, je nutné ihned nahlásit reklamaci, aby se vadou zboží ještě více nekazilo. Podat reklamaci můžete písemně či na pobočce prodejce. Někteří prodejci také nabízí na svých webových stránkách reklamační formulář, který můžete využít z pohodlí domova.

 

Použité a bazarové zboží

U použitého zboží není prodejce povinen ručit za jejich bezvadnost, protože se jedná, jak již název napovídá, o zboží, které bylo použito. Pokud si například v bazaru koupíte butikovou kytaru z 50. let za desítky tisíc korun a za týden vám přestane hrát, majitel vám nejspíš řekne, že se nedá nic dělat. Naštěstí existují i prodejci, kteří i na použité zboží mohou nabídnout nějakou záruku. Stačí se zeptat.

 

Vadné zboží je nutné vrátit

Pokud je vaše reklamace přijata, prodejce si od vás vadné zboží vezme. Nelze si ho tedy nechat. Prodejce věc bude potřebovat ke zkoumání, aby případně zamezil prodeji zboží s podobným problémem. Na oplátku však máte nárok na náhradu.

 

Opravy

Jestliže nedošlo k naprostému zničení produktu, prodejce se může pokusit reklamované zboží opravit. Pokud se však objeví třikrát stejný problém, máte nárok na náhradu.

 

Jakou žádat náhradu?

Oprava nepomohla? Co se náhrady týče, prodejce vám nejspíše nabídne stejný produkt, nebo produkt ve stejné cenové hladině, případně alternativu k reklamovanému produktu. Pokud budete žádat o vrácení peněz, máte na to také právo.

 

Je nutné doložit koupi účtenkou?

Přetrvává mylná představa, že bez účtenky nemáte šanci na náhradu. To však není pravda. Je faktem, že je pak vše jednodušší, nicméně jediné, co musíte pro úspěšnou reklamaci udělat, je prokázat nákup tohoto zboží od daného prodejce. To lze i pomocí výpisu z bankovního účtu, pokud jste platili kartou, případně pokud s vámi byl někdo jako svědek (včetně zaměstnanců prodejny).

 

Zároveň platí, že zákon neukládá povinnost přinést zboží v původním obalu. Obal je pouze přepravní materiál, chránící samotný produkt, tedy pokud vám někdo bude tvrdit, že je k reklamaci nutné doložit i původní obal, pak to není pravda.

 

Potraviny a kazící se zboží

Na potraviny, ať už balené či prodávané volně, logicky neplatí záruka dva roky. Stačí si kousnout do den starého rohlíku. Nic moc.

V tomto případě platí jejich doba minimální trvanlivosti. Když si otevřete jogurt a zjistíte, že zplesnivěl ještě v záruce, většina z nás nejspíš nepoběží do obchodu kvůli reklamaci a prostě ho vyhodí. Pravdou však je, že máte na náhradu právo a udělat to můžete.

U cukroví, zákusků, chlebíčků, pultových potravin atd. prodejce uvádí datum spotřeby viditelně u zboží, nejčastěji se setkáte s výrobky určenými k okamžité spotřebě.

 

Prodloužení záruky

Kvalitní prodejci vám v případě dražšího zboží, jakou je například elektronika a domácí spotřebiče, nabídnou možnost prodloužení záruční doby. Ta se většinou sjednává tak, že je zboží pojištěno pojišťovnou nad rámec své dvouleté, zákonem stanovené doby. Stačí sepsat smlouvu, ve které bude uvedeno, od kdy prodloužení záruky trvá (po uplynutí zákonné záruky), co vše kryje a kolik bude stát.

 

Doporučujeme takové nabídky rozhodně využít, protože jistota je jistota.

 
Hodnocení článku:

Podobné články

Nebankovní půjčka: Kdy ji využít?

11.11.2020

S půjčkou má podle aktuálních statistik zkušenost zhruba každý druhý Čech. Drtivá většina zájemců o finanční injekci ale míří v první řadě do banky. Málokdo z nich však tuší, že tady na ně čeká poměrně náročný schvalovací proces s předem nejasným výsledkem. Bankovního úředníka bude totiž zajímat nejen bonita žadatele, ale také jeho příjmy nebo závazky z minula. Spousta žádostí tak skončí zamítnutím. Pokud je to i váš případ, zkuste štěstí u některé z nebankovních společností. Máme pro vás pár tipů na situace, v nichž se vyplatí nebankovní půjčky využít.

Celá aktualita

“Ošetřovné” pro OSVČ bylo prodlouženo až do konce června

06.05.2020

Kvůli pandemii nového typu koronaviru vláda zavedla řadu opatření s cílem zpomalit šíření nebezpečné nákazy. Jedním z prvních omezení bylo uzavření všech škol a dalších zařízení 11. března 2020. Rodiče malých dětí museli neplánovaně zůstat doma a pečovat o ně. Zatímco zaměstnanci mají zákonný nárok na ošetřovné, OSVČ nikoliv. Za této situace vláda OSVČ pečující o děti či hendikepované osoby nabídla ošetřovné ve výši 500 Kč denně až do 30. června.

Celá aktualita

Vláda schválila podporu pro společníky malých s. r. o. Vzorem byla Pětadvacítka pro OSVČ

05.05.2020

Podpůrný finanční program nazvaný “Pětadvacítka” dosud využily stovky tisíc OSVČ, jejichž podnikání bylo zasaženo epidemií koronaviru a s ní souvisejících omezení. Finanční správa uvedla, že ke dni 5. května 2020 bylo zpracováno přes 444 tisíc žádostí a vyplaceno více než 10,7 miliard korun. O kompenzační bonus však nemohli žádat všichni, například společníci malých s. r. o. Ministerstvo financí proto pro ně připravilo vlastní kompenzační bonus ve výši 500 Kč denně.

Celá aktualita

EET bylo odloženo do konce roku. Do té doby subjekty nemusí evidovat tržby

04.05.2020

V pondělí 4. května 2020 Ministerstvo financí schválilo odložení všech plánovaných vln elektronické evidence tržeb (EET) a to až do konce roku 2020. Do této doby nebudou muset tržby evidovat firmy z prvních dvou vln EET (velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování), ale ani subjekty, pro které měla povinnost EET platit od 1. května letošního roku.

Celá aktualita

COVID plus - záruční program pro české vývozce a velké podniky

27.04.2020

V pátek 24. dubna 2020 vláda schválila další program finanční pomoci pro české podniky. Tentokrát jde o program COVID plus, který připravilo Ministerstvo financí společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Exportní garanční a pojišťovací společností, a jedná se o systém záruk za splácení úvěrů. Pomoc je směřována na české exportní podniky.

Celá aktualita

“Pětadvacítka” pokračuje - OSVČ mohou žádat o příspěvek až do konce omezení

20.04.2020

9. dubna 2020 byl spuštěn program finanční pomoci OSVČ, jejichž činnost nějakým způsobem zasáhla pandemie koronaviru a s ním související omezení a opatření. Původně mělo jít o jednorázový příspěvek ve výši 25 000 Kč za období 12. března až 30. dubna. Vláda však rozhodla, že nárok na příspěvek budou mít OSVČ až do odvolání všech omezení.

Celá aktualita

Stát nabídl OSVČ jednorázovou finanční pomoc ve výši 25 000 Kč

14.04.2020

Ve čtvrtek 9. dubna 2020 Parlament schválil jednorázovou finanční podporu pro všechny OSVČ postižené současnou pandemii koronaviru. Program nazvaný “Pětadvacítka” připravilo Ministerstvo financí ve spolupráci s Finanční správou, která ve stejný den zahájila příjem žádostí. Kdo má na tento příspěvek nárok a jak probíhá žádost?

Celá aktualita

Nejúspěšnější finanční produkty roku 2018 mají Air Bank, UniCredit Bank, Equa bank a mBank

26.01.2019

Letos se konal již 8. ročník soutěže “Finparáda.cz - Finanční produkt roku 2018”. Hodnoceno bylo celkem šest kategorií od půjček, přes spořící účty až po hypotéky. Nejvíce uspěly Air Bank, Equa Bank, mBank a UniCredit. Úspěch zaznamenala také relativně nová banka CREDITAS a nebankovní společnost Home Credit.

Celá aktualita
Všechny aktuality
COVID-19