\
Úspory.cz >> Finance >> Jak reklamovat a vyvarovat se omylům
Aktuality

Jak reklamovat a vyvarovat se omylům

19. 1. 2019 Finance V dnešní době lze reklamovat v podstatě všechno. Ať už se jedná o neživé předměty, zvířata či služby, občas lidé prostě nejsou spokojeni s tím, co mají a rozhodnou se konat. Reklamace v takovém případě bývá prvním krokem.

České zákony nařizují u spotřebního zboží povinnou záruční lhůtu v trvání 24 měsíců. Tato lhůta se vztahuje na zboží v den, kdy si jej spotřebitel zakoupí, tedy může se jednat o dva roky starý model telefonu, avšak jeho záruka nabývá platnosti teprve při koupi a na datu výroby u něj nezáleží.

Naprostá většina reklamací vzniká až po koupi zboží. Prodejce je nucen zaručit bezvadnost a kvalitu nově kupovaného zboží (o použitém zboží si řekneme později), tedy v případě nutnosti je potřeba obrátit se na prodejce a svůj problém popsat. Nemusí se přitom nutně jednat o tu stejnou konkrétní prodejnu, tedy například při reklamaci elektroniky od prodejního řetězce elektra je možné se obrátit na jakoukoliv další z těchto prodejen.

Běžné opotřebení vám k reklamaci nejspíš stačit nebude. Jen těžko vám projde reklamace ošoupaných vysokohorských bot, avšak odlepování podrážky už je v případě takového zboží skutečně nepřijatelné.

Co tedy potřebujete vědět, abyste zboží úspěšně reklamovali?

 

Na nic nečekejte

V momentě, kdy se vyskytla závada, je nutné ihned nahlásit reklamaci, aby se vadou zboží ještě více nekazilo. Podat reklamaci můžete písemně či na pobočce prodejce. Někteří prodejci také nabízí na svých webových stránkách reklamační formulář, který můžete využít z pohodlí domova.

 

Použité a bazarové zboží

U použitého zboží není prodejce povinen ručit za jejich bezvadnost, protože se jedná, jak již název napovídá, o zboží, které bylo použito. Pokud si například v bazaru koupíte butikovou kytaru z 50. let za desítky tisíc korun a za týden vám přestane hrát, majitel vám nejspíš řekne, že se nedá nic dělat. Naštěstí existují i prodejci, kteří i na použité zboží mohou nabídnout nějakou záruku. Stačí se zeptat.

 

Vadné zboží je nutné vrátit

Pokud je vaše reklamace přijata, prodejce si od vás vadné zboží vezme. Nelze si ho tedy nechat. Prodejce věc bude potřebovat ke zkoumání, aby případně zamezil prodeji zboží s podobným problémem. Na oplátku však máte nárok na náhradu.

 

Opravy

Jestliže nedošlo k naprostému zničení produktu, prodejce se může pokusit reklamované zboží opravit. Pokud se však objeví třikrát stejný problém, máte nárok na náhradu.

 

Jakou žádat náhradu?

Oprava nepomohla? Co se náhrady týče, prodejce vám nejspíše nabídne stejný produkt, nebo produkt ve stejné cenové hladině, případně alternativu k reklamovanému produktu. Pokud budete žádat o vrácení peněz, máte na to také právo.

 

Je nutné doložit koupi účtenkou?

Přetrvává mylná představa, že bez účtenky nemáte šanci na náhradu. To však není pravda. Je faktem, že je pak vše jednodušší, nicméně jediné, co musíte pro úspěšnou reklamaci udělat, je prokázat nákup tohoto zboží od daného prodejce. To lze i pomocí výpisu z bankovního účtu, pokud jste platili kartou, případně pokud s vámi byl někdo jako svědek (včetně zaměstnanců prodejny).

 

Zároveň platí, že zákon neukládá povinnost přinést zboží v původním obalu. Obal je pouze přepravní materiál, chránící samotný produkt, tedy pokud vám někdo bude tvrdit, že je k reklamaci nutné doložit i původní obal, pak to není pravda.

 

Potraviny a kazící se zboží

Na potraviny, ať už balené či prodávané volně, logicky neplatí záruka dva roky. Stačí si kousnout do den starého rohlíku. Nic moc.

V tomto případě platí jejich doba minimální trvanlivosti. Když si otevřete jogurt a zjistíte, že zplesnivěl ještě v záruce, většina z nás nejspíš nepoběží do obchodu kvůli reklamaci a prostě ho vyhodí. Pravdou však je, že máte na náhradu právo a udělat to můžete.

U cukroví, zákusků, chlebíčků, pultových potravin atd. prodejce uvádí datum spotřeby viditelně u zboží, nejčastěji se setkáte s výrobky určenými k okamžité spotřebě.

 

Prodloužení záruky

Kvalitní prodejci vám v případě dražšího zboží, jakou je například elektronika a domácí spotřebiče, nabídnou možnost prodloužení záruční doby. Ta se většinou sjednává tak, že je zboží pojištěno pojišťovnou nad rámec své dvouleté, zákonem stanovené doby. Stačí sepsat smlouvu, ve které bude uvedeno, od kdy prodloužení záruky trvá (po uplynutí zákonné záruky), co vše kryje a kolik bude stát.

 

Doporučujeme takové nabídky rozhodně využít, protože jistota je jistota.

 
Hodnocení článku:

Podobné články

Nejúspěšnější finanční produkty roku 2018 mají Air Bank, UniCredit Bank, Equa bank a mBank

26. 1. 2019

Letos se konal již 8. ročník soutěže “Finparáda.cz - Finanční produkt roku 2018”. Hodnoceno bylo celkem šest kategorií od půjček, přes spořící účty až po hypotéky. Nejvíce uspěly Air Bank, Equa Bank, mBank a UniCredit. Úspěch zaznamenala také relativně nová banka CREDITAS a nebankovní společnost Home Credit.

Celá aktualita

8 tipů, jak mít osobní finance pod kontrolou

8. 8. 2018

Neustále kolem sebe slýcháme stesky mířené na nedostatek peněz. Chyba ale nebývá ani tak ve výši v platu, jako ve způsobu, jak s ním zacházíme. Vydělávat hodně totiž ještě neznamená totéž, jako být bohatý. Máme pro vás pár užitečných tipů, jak své osobní finance konečně dostat pod kontrolu.

Celá aktualita

3 základní tipy, jak snížit náklady na domácnost

25. 7. 2018

Provoz domácnosti měsíčně spolkne tisíce korun. Kromě hypotéky či nájmu největší výdaje představuje spotřeba energií, vody a jiné poplatky. I přes poměrně vysoké náklady spoustu domácností každoročně překvapí nedoplatek. Chcete snížit výdaje? Dejte na naše rady!

Celá aktualita

Češi upřednostňují bezkontaktní platby a stále častěji platí mobilním telefonem

1. 6. 2018

Stačí přiložit platební kartu k terminálu a během pár sekund je zaplaceno. Pro drtivou většinu Čechů se zadávání PINů a podpisování účtenek stalo téměř zapomenutou minulostí, ke které se rozhodně netouží vracet. Češi nejenže bezkontaktní platby zbožňují, ale zároveň vítají nové a hlavně rychlejší platební možnosti, jako je například platba mobilem.

Celá aktualita

8 kroků k finanční nezávislosti

19. 2. 2018

Život od výplaty k výplatě můžeme nazývat “bohémstvím” až do prvního většího průšvihu. Tento přístup lze ještě pochopit u mladého člověka. Začíná si teprve užívat výhod dospělého a nezávislého člověka a běžné záležitosti jej míjí velkým obloukem. I ten by ale v jistých momentech jistě ocenil finanční rezervu. Ta však nepřichází jen tak.

Celá aktualita

7 důvodů, proč osobní finance spravovat on-line

11. 12. 2017

Schovávat si vlastní peníze doma pod matraci už dávno nemá smysl. Naštěstí máme k dispozici možnosti, jak se o své peníze starat mnohem lépe a hlavně bezpečněji.Stále více spotřebitelů využíván on-line nástroje ke správě svých osobních financí. A my víme proč.

Celá aktualita

Plánujete vánoční dárky nakupovat online? Plaťte bezpečně

27. 11. 2017

Více než 70 procent Čechů se chystá alespoň část vánočních dárků nakoupit online. Oceňují nejen úsporu času a pohodlí při vybírání dárků, ale také úsporu peněz. Hodně obchodníků při online nákupech nabízí slevy. Znáte zásady bezpečného placení na internetu?

Celá aktualita

Škola investování vás naučí, jak nejlépe zhodnotit své peníze

16. 10. 2017

Od konce září až do konce listopadu proběhne celkem 34 bezplatných seminářů v rámci vzdělávacího projektu Škola investování. Pořádá jej Fio banka ve spolupráci s českou burzou RM-SYSTÉM a je určená pro všechny, kteří chtějí blíže poznat možnosti on-line investování.

Celá aktualita
Všechny aktuality