Pojišťovny neustále sledují pojistný trh a zájem o jednotlivé produkty. Zatímco povinné ručení je nařízeno zákonem, havarijní pojištění je dobrovolné. To znamená, že povinné ručení má sjednáno podstatná většina motoristů, u havarijního pojištění je to nejvýše třetina z nich. Je tedy logické, že pojišťovny povinné ručení považují za klíčový produkt, který se vyplatí rozšiřovat.
Na změnách se samozřejmě podílí více faktorů. Stěžejní roli hraje také silná konkurence mezi pojišťovnami. Pojišťovny se snaží získávat nové klienty lepší nabídku služeb i péčí. Nejvíce je prolínání obou druhů pojištění znát v případě asistenčních služeb. Velký vliv má také cena. S rostoucí nabídkou služeb nemusí pojišťovny snižovat ceny, na kterou je tlak ze strany klientů velký.
„Striktní hranice mezi povinným ručením, které chránilo vše kolem motoristy, ale nikoliv jeho samotného, a havarijním pojištěním, které chránilo samotného motoristu, ale nikoliv jeho okolí, se začala bořit už zhruba před osmi lety. Dnes je běžné, že některá rizika z havarijního pojištění obsahuje i povinné ručení. Velmi často se také používá pojem autopojištění, kde už jsou tato rizika namixována,“ uvedl Václav Bálek, mluvčí v Allianz pojišťovně.
V rámci povinného ručení lze využít pomoc při poruchách i vlastní chybě, jako je defekt pneumatiky, zabouchnuté klíčky nebo výběr špatného paliva. Dnes si zájemci mohou k povinnému ručení sjednat spousty připojištění, které rozšiřují pojistnou ochranu o prvky z havarijního pojištění. Jedná se například o úrazové pojištění řidiče či celé posádky, střet se zvěří, krádež vozidla, výpadek příjmu po dobu pracovní neschopnosti v důsledku úrazu apod.
Pokud si zájemce k základním balíčku povinného ručení sjedná všechna možná připojištění, pak by se dalo říci, že má auto pojištěné komplexně. Rozdíly však ještě existují, a to zejména v případě pojistných limitů. Ty jsou u povinného ručení stále nižší oproti klasickému havarijnímu pojištění, které tak stále nabízí lepší pojistnou ochranu.
„Při volbě mezi povinným ručení a havarijním pojištěním je jedním z nejdůležitějších kritérií hodnota vozidla, respektive jeho stáří. Řekněme, že do pěti let stáří vozidla je smysluplnou volbou havarijní pojištění. A to hlavně z důvodu nízkých limitů pojistného krytí u povinného ručení při krytí stejných rizik,“ doplňuje na závěr Zbyněk Kuběj ze společnosti Partners.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualitaVětšina motoristů má o pojištění vozidel alespoň základní povědomí. Zákonem dané je povinné ručení a dobrovolné je havarijní pojištění. K tomu si řidiči mohou sjednat řadu připojištění. Méně už je známé pojištění GAP. Možná proto, že je primárně určeno pro nová vozidla.
Celá aktualita